Dlaczego diety eliminacyjne nie służą do odchudzania?

diety eliminacyjne

Od jutra zaczynam się odchudzać!

Nie będę jadła chleba i ziemniaków!

Wyrzucam z jadłospisu zły gluten i laktozę!

Znasz to?

Diety eliminacyjne nie są idealnym sposobem na odchudzanie

I mam dla Ciebie dobrą wiadomość wiadomość. Można jeść ulubione produkty i chudnąć.

Skoro uwielbiasz jeść na śniadanie kanapki, a na obiad mielone z ziemniakami, to dlaczego masz z nich rezygnować? Bo przechodzisz na dietę? Bzdura, nic nie musisz. 

Co najczęściej “każą” nam eliminować?

  • Gluten (klasyk!) – faktycznie niektórzy chudną po przejściu na dietę bg. Bo bez glutenu = bez pizzy, makaronów, posiłków na mieście i dań kuchni polskiej, a tym samym łatwiej o deficyt kaloryczny. Jeśli nie masz zdiagnozowanej m.in. celiakii lub alergii na gluten, nie ma potrzeby eliminacji. Da się schudnąć jedząc gluten!
  • Laktozę – obecna w produktach mlecznych, czy słusznie upatruje się w niej przyczyny tycia? Nie. Nabiał bardzo ułatwia odchudzanie! Jeśli nie zdiagnozowano u Ciebie nietolerancji laktozy, możesz bezpiecznie spożywać zwykłe produkty mleczne, zwłaszcza jeśli po prostu je lubisz. Przy nietolerancji sięgaj po nabiał bezlaktozowy (jest równie zdrowy i wartościowy, co klasyczny) lub przyjmuj enzym laktazę.
  • Chleb – posiłek z jego udziałem naprawdę może być wartościowy. Niejednej z Nas ułatwił odchudzanie, ponieważ pieczywo jest łatwo dostępne, a kanapki szybkie do przygotowania. Co więcej, mogą być one bardzo sycące, co jest ułatwiającym aspektem w trakcie redukcji. Zadbaj jedynie o odpowiednią dla Ciebie porcję oraz dodatek białka i warzyw do kanapek.
  • Ziemniaki – o tym, że nie tuczą, zawsze warto przypomnieć. Są niskokaloryczne, wartościowe w potas oraz cechują się wysokim indeksem sytości (w gotowanej wersji). Poza tym, są po prostu smaczne w każdej postaci.
  • Owoce – nawet te jedzone po 18 nie spowodują, że rano obudzisz się o 5 kg cięższa. O 0,5 też nie – a nawet jeśli, bez paniki! To naturalne wahania wagi, nie ma to związku z mandarynką przed północą. Owoce to cenne źródło witamin, składników odżywczych i mega korzystnych antyoksydantów. Włączenie ich do diety 1-2 razy dziennie może pomóc zmniejszyć zachcianki na słodycze, a tym samym ułatwić proces odchudzania.

Jaka jest najlepsza dieta odchudzająca?

Najlepsza dieta odchudzająca nie istnieje. Możemy próbować robić plebiscyty diet (z powodzeniem robi to np. US news publikując coroczny ranking najlepszych i najgorszych diet, biorąc pod uwagę ich skuteczność w odchudzaniu czy poprawie stanu zdrowia).

Ale ranking nie wie, co lubisz.

Ile masz czasu na gotowanie.

Ile posiłków chcesz jeść.

W jakim sklepie robisz zakupy.

Czy chcesz wydawać dodatkowe pieniądze na ąę trudno dostępne składniki, czy jednak wolisz nadal robić zakupy spożywcze w swoim zwykłym sklepie.

Najlepsza dieta odchudzająca dla Ciebie:

  • wprowadza optymalny deficyt kaloryczny, czyli nie jest głodówką a delikatnym obnniżeniem ilości zjadanych kalorii w stosunku do wydatków energetycznych – jeśli jesteś zainteresowany dietami z marketów, ale nie wiesz jaką kaloryczność wybrać, napisz do nas [email protected] koniecznie podając wszystkie sześć informacji: masa ciała, wzrost, wiek, opis aktywności, info o chorobach przewlekłych/trymestrze ciąży/karmieniu piersią oraz cel diety,
  • dopasowana do Twojej logistyki dnia codziennego – jeśli masz mało czasu na gotowanie, to nie sprawdzi się dieta, gdzie trzeba codziennie gotować pięć różnych posiłków,
  • jest urozmaicona, dobiałczona, ułożona tak, żeby organizm dostawał dużo różnych składników mineralnych, witamin i pożytecznych substancji, ale żeby te wszystkie cuda były zamknięte w smacznych, sycących posiłkach, booooooo…
  • dieta musi być na tyle atrakcyjna smakowo i sycąca, żeby chciało Ci się z niej korzystać!

PS. Zapraszam Was w poniedziałek 10 stycznia o 20:00 na bezpłatny webinar o Elastycznym podejściu do diety. Osobom zapisanym wyślę powtórkę i prezentację ze szkolenia: https://zapisy.drlifestyle.pl/webinarstyczen

Dlaczego nie warto stosować diet eliminacyjnych (bez przesłanek medycznych)?

Istnieją przypadki kiedy wprowadzenie diety eliminacyjnej jest konieczne, jednak chęć redukcji masy ciała zdecydowanie do nich nie należy. Na naszej skrzynce mailowej mamy zapisane (dosłownie!) setki wiadomości, w których piszecie o skutecznej redukcji na Jadłospisie z Biedry i Diecie Lidlowej – większość z Was, stosowała zwykłą klasyczną dietę, drugą najpopularniejszą jest wariant “ograniczam mięso”, a trzecią wege. Wszystkie zawierają gluten i laktozę, przewijają się w nich ziemniaki, a wielu osobom ułatwiły odchudzanie.

Eliminowanie danej grupy produktów, wymaga odpowiedniego zbilansowania diety, co dla przeciętnego Kowalskiego może być trudne. Produktów z glutenem i laktozą jest całkiem sporo. Wyklucza się wtedy wiele słodyczy, dań wysokokalorycznych, ale także bardziej wartościowych składników, np. pełnoziarnistych ziaren zbóż czy nabiału. Produkty te dostarczają ważnych makro- i mikroelementów, chociażby błonnika, magnezu, witamin z grupy B, żelaza, wapnia.

Diety eliminacyjne powinny służyć do poprawy stanu zdrowia i zmniejszenia uciążliwych dolegliwości, a nie do odchudzania. Nieumiejętnie prowadzone mogą przyczyniać się do niedoborów pokarmowych, powodując więcej szkody niż pożytku.

Zostaw komentarz

Jeden komentarz w “Dlaczego diety eliminacyjne nie służą do odchudzania?

  1. Bartek

    Ten webinar zapowiada się super! A poza tym, bardzo cenie sobie Twoje podejście do diety – własnie że to ma być coś przyjemnego, lekka zmiana, a nie katorga 😀