Co jeść w weekend na diecie? + weekendowy jadłospis 1800 kcal

jadłospis weekendowy

W poniedziałek na drodze realizacji postanowienia nie stanie Ci nawet ciasto przyniesione przez koleżankę z pracy. We wtorek jesteś mistrzem Zen, pokonujesz pokusy. Środa to mała sobota, ale odwołujesz się do samodyscypliny i jakoś się udaje. Czwartek to sądny dzień, ale wychodzisz obronną ręką ? zobaczyłaś pierwsze pół kilograma mniej na wadze!

A w piątek? no właśnie. Zaczynają się schody (i to nie te, po których warto chodzić celem redukcji cellulitu).

Skoro tak dobrze Ci idzie, to może możesz sobie troszeczkę odpuścić? A skoro w piątek troszeczkę odpuścisz, to chyba nie ma sensu liczyć tego wszystkiego w sobotę? O nie? Wychodzi na to, że dwa dni zawalone. No to niech niedziela będzie ?normalna?, a od poniedziałku zaczniesz od nowa. Z +0,5 kg względem poprzedniego poniedziałku, ale za to z nową motywacją i zapałem.

Mija kolejny tydzień, kolejny raz popełniasz te same błędy i po raz kolejny efekty Twoich działań nie są nawet zbliżone do przewidywanych. Zaczynasz się zastanawiać czy warto się starać? Czy warto się męczyć i rezygnować z tego, co naprawdę lubisz?

Odpowiem przewrotnie: nie, nie warto.
I na szczęście nie trzeba.

Dieta a weekend

dieta a weekend

Gdybym tylko wiedziała komu można wręczyć nagrodę Darwina za umocnienie w ludziach przekonania, że aby odchudzenie zakończyło się sukcesem, trzeba się namęczyć, dawać z siebie codziennie 120% i natychmiast zmienić w życiu absolutnie wszystko, bo skoro chce się żyć zdrowo, to trzeba robić wszystko, co na zdrowy styl życia się składa to? O od razu zgłosiłabym go do plebiscytu. Ba! Wnioskowałabym o pierwsze miejsce.  Awansem.

To, co z założenia miało motywować ? frustruje. Zapominamy, że pomiędzy Leniem Kanapowym Patentowanym a Dumną Nosicielką Kaloryfera Na Brzuchu jest całkiem spore pole do popisu. Jakie? Dla każdego z nas będzie inne.

Mój złoty środek, to zdrowe podejście do zdrowego stylu życia. Nie doprowadzam do sytuacji, w których zdrowy lajfstajl staje się balastem. Zdrowe jedzenie i treningi to moje hobby, ale też narzędzie do realizacji celu: dbania o zdrowie, sylwetkę, lepsze samopoczucie.

Do tego naprawdę nie potrzebuję dwóch miarek odżywki białkowej zalanej wodą w sobotni wieczór. Ułożyłam przykładowy jadłospis weekendowy, który pomoże Ci utrzymać deficyt kaloryczny (lub nie przekroczyć Całkowitej Przemiany Materii) i przypomni wiele lubianych, sprawdzonych smaków.

Partnerem weekendowego jadłospisu jest marka Amica, która oferuje zwrot do 700 zł przy zakupie dwóch sprzętów do zabudowy. Akcja trwa do 31 stycznia 2018 roku, a jej szczegóły możecie poznać tutaj. My wybraliśmy dla  rodziców, model, który wyróżniał się opcją supergrill, szerokim zakresem temperatur, niskim stopniem zużywania energii, opcją ?samoczyszczenia?   (polegającą na tym, że wystarczy wlać pół litra wody na blachę, ustawić program i już) oraz funkcją ustawiania własnych, domyślnych programów. Co prawda piekarnik ma 25 domyślnych, gotowych programów, ale przecież nikt nie wie lepiej jak ma być pieczone coś, co chce upiec mój tato. A musicie wiedzieć, że to najbardziej wymagający (i zdecydowanie najlepszy) kucharz z naszej rodziny. Szkoda tylko, że niewiele jego przepisów kwalifikuje się do zakładki FIT na blogu ?.

Jadłospis 1800 kcal sobota

dieta weekendowa
  • Śniadanie ? kanapki z masełkiem awokado z rukolą i pomidorem
  • II Śniadanie ? lekka zupa krem (porcjowane, zdrowe zupy krem można kupić w większości sklepów)
  • Obiad ? sałatka z kurczakiem – Mniej kalorycznym wariantem będzie kurczak z piekarnika. Pieczenie w 180 stopniach doprowadzi mięso w środku do temperatury około 80 stopni ? warto sprawdzić to za pomocą termometru albo termosondy (poznałam to urządzenie dopiero przy montażu nowego sprzętu Amica u rodziców, super sprawa!).
  • Podwieczorek | Przekąska | Kolacja ? warzywa pokrojone w słupki, doskonale chrupiąca pieczona ciecierzyca, klasyczne zapiekanki na kajzerce i sorbet malinowo-bananowy
banan pieczony przepis

Jeśli w weekend masz ochotę na pizzę, łatwo przygotować odchudzoną wersję prawdziwej włoskiej pizzy na cienkim cieście. Tę misję ułatwia piekarnik nagrzewający się do wyższych niż standardowa temperatur (mile widziany również kamień do pizzy). We współpracy z Amica wybraliśmy dla moich rodziców model EB71064A Integra Probaby. Można rozgrzać go do 280 stopni, co bezpośrednio przekłada się na smak i stopień wypieczenia pizzy. Nie mam na to dowodów w postaci badań amerykańskich naukowców, ale kilka wybrednych podniebień jednogłośnie potwierdziło jego skuteczność. Z równie dużym zapałem zareagowali na nienagrzewającą się szybkę przednią i blokadę otwierania piekarnika, bo ?będzie bezpieczny dla wnuków?. No tak. Nie dość, że są zadowoleni, bo dobrze piecze, to jeszcze ulubiony temat udało się poruszyć ?.

Jadłospis 1800 kcal niedziela

 
jadłospis weekendowy

  • Śniadanie ? nie mogłoby być inne, czyli: jajecznica z szynką i szczypiorkiem
  • Obiad ? sałatka z ciecierzycą pieczoną poprzedniego dnia
  • Podwieczorek ? absolutnie pyszny, przesłodki pieczony banan z masłem orzechowym

Listę składników, zbiór przepisów, kaloryczność posiłków oraz listę zakupów znajdziesz w jadłospisie do pobrania.

Co jeść w weekend na diecie?

Po raz kolejny zachęcam do planowania codziennej diety w taki sposób, by nie robiło Wam różnicy czy jest sobota, czy poniedziałek. W zdrowej (nawet redukcyjnej) diecie musi znaleźć się miejsce dla produktów, które lubicie, znacie, których przyrządzenie nie sprawia Wam kłopotu. Nie ma idealnej, wzorcowej diety, która sprawdzi się u każdego! Kluczowe znaczenie mają nasze zasoby, preferencje i cele: jak już ustaliliśmy, nie wszyscy musimy dążyć do perfekcyjnej fit sylwetki.

Czasami zamiast bycia idealnym lepiej wybrać bycie wystarczająco dobrym. Szczególnie, jeśli masz dość ciągłej walki ze sobą, zaczynania od nowa i błędnego koła Co Se Schudnę, To Se Przytyję.

Jeśli spodziewasz się weekendowego spotkania ze znajomymi, posiadówki przy filmie albo po prostu chcesz urozmaicić dietę, mam dla Ciebie kilka wskazówek:

  • Oblicz swoją Całkowitą Przemianę Materii i postaraj się nie przekroczyć tego limitu
  • Jeśli nie chcesz liczyć kalorii, zmniejsz objętość posiłków z pierwszej połowy dnia (jeśli spodziewasz się, że wieczorem czeka Cię ucztowanie)
  • W trakcie ?uczty? daj sobie swobodę w wyborze potrawy, ale postaraj się, by porcja przypominała te, które znasz ze swojego ?standardowego talerza?
  • Unikaj pustych kalorii (np. słodzone napoje, chipsy, alkohol)
  • Wykorzystaj fakt, że masz więcej czasu niż w ciągu tygodnia i przetestuj nowe przepisy ? postaraj się zmienić swoje ulubione dania w bardziej dietetyczne wersje (np. zastępując majonez gęstym jogurtem do sosu czosnkowego czy dodając mniejszą ilość sera na zapiekanki)
  • Traktuj weekend ? nawet jeśli jadłospis różni się od tego z reszty tygodnia ? jako element planu; to nie jest ?wyskok?, nie są to ?małe grzeszki?, to po prostu forma urozmaicenia i zapewnienia sobie komfortu psychicznego na długie tygodnie (efekt odczuwalny w różnym stopniu zależnie od relacji z jedzeniem konkretnej osoby)
  • Jeśli przewidujesz, że przekroczysz założony limit kalorii, rano zrób dodatkowy trening (pod warunkiem, że nie jesteś przetrenowany po całym tygodniu)

Masz wątpliwości czy to działa i pozwala schudnąć? Rozumiem. Zastanów się jednak czy zero-jedynkowe podejście do diety działa i zaprocentowało efektami, którymi możesz cieszyć się od lat?

No właśnie. Pamiętaj: odchudzanie to nie są wyścigi. Mimo popularności fit stylu życia nie staliśmy się nagle uczestnikami konkursu na najbardziej płaski brzuch. To kwestia naszych wyborów i decyzji, które będą różnić się w zależności od priorytetów. Dla niektórych proponowane przeze mnie rozwiązanie będzie pójściem na łatwiznę, dla innych dużym wyrzeczeniem. Dla Ciebie to nieistotne: jeśli czujesz, że nie masz ochoty jeść tak zdrowo jak tylko się da, jedz tak zdrowo, jak możesz. Jeśli będziesz kierować się tym 12 miesięcy w roku, osiągniesz znacznie lepsze rezultaty niż podczas styczniowej akcji ?Nowy rok, Nowa ja?.

Nie pozostaje mi nic innego jak życzyć Wam smacznego i zapytać o Wasze ulubione weekendowe przekąski ?.