Dlaczego nawet Kim Kardashian ma cellulit?

jak sie pozbyc cellulitu

Tak, dzisiejszy tekst dotyczy tematu nazywanego w mediach jest nazywany ?defektem kosmetycznym?, który za wszelką cenę należy ?zwalczać?. Taki komunikat głoszą kobiece gazety, opakowania balsamów, oferta salonów kosmetycznych i obecność rollerów w klubach fitness.

Czy cellulit jest normalny?

Zanim przejdziecie do czytania o tym, czym cellulit jest, skąd się bierze oraz jak sprawić, by był mniej widoczny, musimy podkreślić jedno ? cellulit jest czymś zupełnie normalnym i powszechnym. Tak powszechnym, że mają go obie autorki tego artykułu ? dietetyk i trener personalny. Co więcej, jego obecność wcale nie wyklucza posiadania wysportowanej, zdrowej sylwetki. Nie pozbawia też prawa do noszenia szortów, krótkich sukienek i opalania się w stringach jeśli tylko mamy na to ochotę.

Niestety, wyżej wspomnianą ochotę coraz częściej tracimy. W erze  serwisów społecznościowych porównujemy swoje ciała do ciał modelek i popularnych trenerek nie mając świadomości tego, że niejednokrotnie patrzymy na zdjęcie, które przeszło solidną obróbkę graficzną lub zostało wybrane spośród kilkunastu lub kilkudziesięciu ujęć i jest po prostu tym najbardziej korzystnym. Światło pada odpowiednio, półdupek chowa się w romantycznym cieniu rzucanym przez liście doniczkowej palmy a filtr usuwa wszelkie przejawy pikowania występujące na udach.

Nie ma w tym oczywiście nic złego. Sami, korzystając z tych serwisów w celach prywatnych, robimy to samo ? na przykład selekcjonując zdjęcia z wakacji przed wywołaniem ich (ktoś jeszcze to robi? 😉 ) lub wrzuceniem na fejsa. Chcemy się przecież pokazać od jak najlepszej strony, nie?

Niestety, fitnessowe profile, pokazując wyidealizowane, wygładzone (fotoszopem, woskiem, zabiegami medycyny estetycznej, regularnymi peelingami i tym wszystkim, co wprawia mnie w zakłopotanie, gdy po raz kolejny wbiegam spóźniona pod prysznic i myję się cała korzystając z jednej kostki mydła bez specjalnego przeznaczenia do poszczególnych części ciała) wersje siebie, wpędzają nas w kompleksy (ale my się nie damy!), budując nierealną rzeczywistość. Rzeczywistość ciał, które po prostu zamarły w takiej sekundzie, w której wyglądają perfekcyjnie, podczas gdy na co dzień zazwyczaj pozostają w ruchu!

Spójrzmy na ciało przez pryzmat biologii

jak sie pozbyc cellulitu

Składamy się z warstw kości, powięzi, mięśni, tkanki tłuszczowej i skóry, posiadamy również narządy wewnętrzne, które także się poruszają i zmieniają swoją objętość. Wszystkie te warstwy ruszają się względem siebie, zwłaszcza tkanka tłuszczowa względem mięśni i skóry. Finalny efekt widoczny na zdjęciu jest wypadkową odpowiedniego ułożenia poszczególnych warstw, napięcia lub rozluźnienia określonych obszaró i dobrego oświetlenia. Ułamek sekundy, który daje nam pozory idealności.

O pozorach już wystarczy. Zajmijmy się faktami

Co to jest cellulit?

Cellulit to nic innego jak przerost komórek tłuszczowych ? adipocytów. Są czymś w rodzaju małych woreczków na tłuszcz zapasowy, i to właśnie stopień wypełnienia ich tkanką tłuszczową daje efekt gładkiej lub pofałdowanej skóry.

Podczas gdy ciało dorasta, dojrzewa, tworzą się adipocyty. Po osiągnięciu dorosłości, nowe komórki tłuszczowe nie tworzą się, tylko ulegają wypełnieniu. Niestety, często nadmiernemu, co doprowadza do zaburzenia ich kształtu i przerostu, który widoczny jest pod skórą jako nierówność.

Cellulit czy cellulitis? Czym się różni cellulit od cellulitisu?

Cellulit często mylony jest z cellulitisem, który jest chorobą tkanki łącznej i warto zauważyć różnicę ? pierwszy jest tylko defektem kosmetycznym, drugi ?chorobą o podobnych objawach. Często spotykamy się z pojęciem ?cellulit wodny?. Jest związany nie tylko z nadmiarem tkanki tłuszczowej, ale z zastojami limfy i nadmiernym gromadzeniem wody podskórnej czy obrzękami. Jednak pamiętajcie, że nie istnieje Krajowa Rada ds. Diagnostyki Cellulitu, a osobami którym najbardziej zależy na promowaniu jego różnych rodzajów (i metod ich zwalczania) jest przemysł kosmetyczny i farmaceutyczny.

Kobieta z krwi, kości i cellulitu

Cellulit jest silnie związany z kobiecością, bo za gromadzenie się tkanki tłuszczowej w rejonach pupy i ud odpowiedzialne są hormony żeńskie. Słyszałyście żart o tym, czemu mężczyźni nie mają cellulitu? Bo brzydko wygląda.

Cóż, prawda jest nieco inna ? na odkładanie się tkanki tłuszczowej u mężczyzn pracują inne hormony i tkanka ta gromadzona jest raczej w postaci oponki w okolicy brzucha. W przypadku kobiet są to zazwyczaj dolne partie ciała i to na nich cellulit jest najbardziej widoczny (choć nie zawsze ? szczególnie dotkliwie przekonują się o tym kobiety z PCOS i hiperandrogenizmem).

My, kobiety, mamy naprawdę pod górkę! Wygląd naszych ud i pośladków zmienia się także w cyklu miesięcznym i wtedy, wraz ze zwiększonym gromadzeniem wody podskórnej po fazie jajeczkowania, cellulit staje się bardziej widoczny. Fajnie, gdybyśmy miały to na uwadze podczas krytycznej oceny swojej sylwetki przed okresem! Bo to zupełnie normalne i charakterystyczne nawet dla tych dziewczyn, które na cellulit nie narzekają, a podczas tej fazy, gdy dobrze się przyjrzą, mogą go zauważyć. Cellulit staje się bardziej widoczny również w trakcie ciąży i jest to efekt hormonów, przyrostu tkanki tłuszczowej i zatrzymywania wody, jednak po okresie połogu wszystko wraca do normy.

O ile Rafaello nie sprowadzi Cię na słodką stronę mocy każdego wieczora. Przecież od jednej kulki raz na jakiś czas nie wydarzyłby się żaden dramat!

Dlaczego mam cellulit? Skąd się bierze cellulit?

Co predysponuje nas do posiadania cellulitu? Poza po prostu byciem kobietą (girl power?), w głównej mierze genetyka i jakość tkanki łącznej, bo to ona jest bazą do budowy sylwetki i oceny jej predyspozycji.

Legenda głosi, że istnieją Panie, które mają skórę fantastycznej jakości, idealną cerę, bujne włosy (i to tylko na głowie), a nawet w okresie dojrzewania czy podczas ciąży nie zauważają u siebie wyraźnych rozstępów. To prawdziwe farciary i niestety, ale… są one w mniejszości.

Kolagen i elastyna to rureczki, które stanowią budulec i rusztowanie naszych tkanek (w tym skóry). Paląc papierosy, pijąc alkohol, źle się odżywiając, pozostając pod wpływem stresu i wreszcie po prostu ? starzejąc się, niestety wspomagamy rozpad tych włókien, przez co ciało traci elastyczność.

Jak się pozbyć cellulitu?

Pierwszym krokiem powinno być wprowadzenie zmian w stylu życia ? całkowita rezygnacja z palenia papierosów (czy to nie oczywiste?), ograniczenie picia alkoholu (na szczęście nie zamierzamy demonizować lampki wina do kolacji ? raczej alkoholowy tryb życia)) i przetworzonej żywności. Tak, im bardziej skomplikowany skład produktu, tym więcej sztucznych dodatków, wzmacniaczy smaku i zapachu oraz soli. Przetworzona żywność prowadzi do nadmiernej retencji wody podskórnej, więc najlepiej oprzeć dietę o produkty, których reklam nie zobaczymy w telewizji ;). A może nawet tych, które nie potrzebują kolorowego opakowania zachęcającego do zakupu? Tak, niech to będzie najważniejsza wskazówka w dzisiejszym artykule!

Skoro cellulit to pośredni efekt przepełnienia komórek tłuszczowych, warto pomyśleć o redukcji masy ciała. Niestety, miejscowa redukcja tkanki tłuszczowej w postaci pomysłu ?owinę uda stretchem i pójdę biegać, robiąc przysiad co trzeci krok? nie ma racji bytu. Jest niemożliwa ? o czym wiedzą wszyscy Ci, którzy przeczytali artykuł o spalaniu opornej tkanki tłuszczowej.

Jak się pozbyć cellulitu dietą?

JAK ZREDUKOWAĆ CELLULIT DIETĄ ? PRZECZYTAJ PORADNIK: „Dieta Antycellulitowa

Nie zmienia to faktu, że redukcyjna kaloryczność diety opartej o nieprzetworzoną żywnośc nie tylko poprawi wygląd ciała poprzez zmniejszenie zatrzymywania wody, ale poskutkuje redukcją tkanki tłuszczowej (która wreszcie zacznie znikać także z ud). Niestety musimy pamiętać, że widoczność cellulitu zależy nie tylko od BMI ? mogą doświadczać go również bardzo szczupłe dziewczyny. Podobnie w przypadku osób, które od dawna borykają się z rozstępami. Obecność rozstępów świadczy o mechanicznym rozciągnięciu tkanki łącznej i zmniejszeniu jej napięcia.

To jak, skoro masz celllit i rozstępy nie pozostało nic innego niż siąść i płakać? Niechże wybiję Ci ten pomysł z głowy, nim zdążysz w ogóle go rozważyć. Podejdź do siebie z wyrozumiałością, a wrodzoną elokwencję i intelekt wykorzystaj jako tajną broń toczoną ze sobą w walce o siebie. Jakkolwiek sprawiałoby to wrażenie zdania pozbawionego sensu ? wierz mi, to tylko wrażenie.  Jeśli Ty nie pomyślisz o sobie dobrze, to kto miałby to zrobić?

Ćwiczenia na cellulit

Jaką rolę pełnią ćwiczenia i jakie ćwiczenia należy wykonywać, by cellulit był mniej widoczny? Tak naprawdę każde. Aktywność prowadząca do utraty tkanki tłuszczowej może mieć dowolną formę-  od spacerów z psem przez basen, aż do zajęć fitness i crossfitu. Utrata tkanki tłuszczowej poprawia wygląd skóry na udach i pośladkach, bo na poziomie komórkowym zdeformowane ?woreczki na tłuszcz?, czyli adipocyty, nie będą już wypełnione do granic możliwości i poprawi się ich struktura.

Wraz z podjęciem jakiejkolwiek aktywności fizycznej poprawia się też krążenie, dotlenienie komórek, a co za tym idzie sprawniejsze pozbywanie się ?śmieci? będących efektem ubocznym ?spalania? tłuszczu, lepsze ich dotlenienie, sprzyjające procesowi rozkładu tkanki tłuszczowej oraz sprawniejszy przepływ limfy, który zmniejsza zastoje wody podskórnej. Każda aktywność prowadząca do utraty tkanki tłuszczowej zmniejszy widoczność cellulitu, bo jest on niejako jej magazynem. Nie wiem czy zauważyłaś, ale to naprawdę świetne wieści, bo możesz wybrać aktywność, którą lubisz (albo masz szansę polubić).

Chcesz się pozbyć cellulitu? Zbuduj mięśnie!

Na widoczność cellulitu ma również wpływ to, jaka jest jakość mięśnia pod tkanką tłuszczową. Tu wkracza trening siłowy! Boimy się rozrostu mięśni ud, jednak unikając trenowania ich, pozbawiamy się bardzo efektywnej broni. Zgodnie z mądrze brzmiącą nazwą ? zasadą tensegracji, związaną z tematyką masażu –  wzmacniając mięsień, zwiększając jego napięcie, zwiększamy napięcie wszystkich pozostałych warstw, także skóry. Jędrny, wytrenowany mięsień, to jędrna, napięta, wygładzona skóra. W trenowanej grupie mięśniowej zwiększa się przepływ krwi, a o płynących z tego zaletach wspomniano powyżej ? ćwicząc nogi nie tylko doprowadzamy do redukcji tkanki tłuszczowej (nie lokalnie, lecz globalnie), ale zwiększamy napięcie mięśni, zwiększając napięcie skóry, dzięki czemu cellulitu jest mniej.

Najlepszy trening na cellulit

Jak trenować, by pozbyć się cellulitu? Połącz aktywność o charakterze aerobowym, która będzie mieć na celu redukcję tkanki tłuszczowej z treningiem siłowym, którego celem będzie zwiększenie napięcia skóry poprzez zwiększenie napięcia mięśni. Aktywności pierwszego typu to cała grupa zajęć fitness, jazda na rowerze, spacery, bieganie i pływanie. Drugim typem treningu będą zajęcia fitness z ciężarem, na przykład typu pump czy trening obwodowy, albo trening siłowy na maszynach lub z hantlami w zaciszu domowym. Nie bój się treningu nóg ? mięśnie nóg pozytywnie wpływają na efekt gładkich ud i pośladków.

cellulit jak się pozbyć

Cellulit, określany ?zmorą, z którą należy ?walczyć?, to sprawa, która dotyczy większości kobiet (nawet tych szczupłych!). Podchodzimy do niego bardzo krytycznie pod wpływem mass mediów, bombardujących nas sztucznie wygładzonymi pupami i pozornie idealnie jędrnymi udami. Widząc kolejny taki komunikat nie zawsze dajemy dojść do głosu logice podpowiadającej, że obrazek podziwiany na zdjęciu jest jedynie nanosekundą z tego, jak ciało wygląda w ruchu, podczas gry światła, czy podczas całego cyklu miesiączkowego.

Złe światło uwidacznia zmarszczki, zarys mięśni, ale także nierówności skóry i coś, co jest widoczne w sztucznym świetle przymierzalni, niekoniecznie będzie zauważalne w pełnym słońcu na plaży. Dobre, profesjonalne oświetlenie potrafi zamiast dramatu zdziałać cuda. Czasami nie jest potrzebny grafik retuszujący efekt pikowanego uda, bo wystarczą dobrze rozstawione blendy i odpowiednie oświetlenie.

Cellulit posiadają również kobiety szczupłe i aktywne fizycznie, więc jego obecność nie mówi zbyt wiele o tym, czy jesteś wysportowana i zdrowa. Mitem jest to, że osoby aktywne fizycznie i sprawne nie mają go wcale! Gdy następnym razem ktoś zrobi Ci niekorzystne zdjęcie, miej to na uwadze i zapamiętaj, że warstwy tkanek ruszają się względem siebie, często uwidaczniając nierówności skóry. Może i jesteś niezłym ciachem, ale daleko Ci do warstwowego tortu, który musi prezentować się nienagannie aż do momentu zdmuchnięcia świeczek przez jubilata.

Zmieniajmy to, co możemy zmienić pamiętając o tym, że pewne rzeczy nie zależą od naszych starań. Jednak tylko od Ciebie zależy czy zamierzasz się tym przejmować.

My nie.

 

Artykuł opracowany przy wsparciu Marty Okuniewskiej (trenera personalnego)