Czy cukier jest zły?

cukier jest zły poznaj zamienniki cukru

Ostatni wpis mówił o tym, czym możemy zastąpić cukier. Ale halo, stop, minutkę! Czemu w ogóle powinniśmy szukać zamienników cukru, niby dlaczego cukier jest zły?

Jesteś pewien, że wiesz czym słodzisz?

Cukier. OK. Biała, krystaliczna substancja o bardzo słodkim smaku, produkowana z buraków cukrowych. Zgadzam się. Ale czy wiecie co tak naprawdę daje organizmowi ten wychwalany na początku wieku XX lek na całe zło?

czy cukier jest zły
  • Cukier biały przez to, że jest skrajnie wysoko przetworzony nie daje nic, oprócz energii. Nie przychodzi mi na myśl lepszy przykład na puste kalorie.
WitaminyMinerały
Witamina A0 ?gSód0 mg
Witamina D0 ?gPotas2 mg
Witamina E0 ?gWapń1 mg
Witamina K0 ?gMagnez0 mg
Tiamina0 mgFosfor0 mg
Ryboflawina0 mgŻelazo0,3 mg
Niacyna0 mgCynk0 mg
Witamina B50 mgMiedź0 mg
Witamina B60 mgMangan0 mg
Biotyna0 ?gFluor0 mg
Witamina B90 ?gJod0 ?g
Witamina B120 ?g  
Witamina C0 mg  
  • Według zaleceń JEFCA norma ADI (Acceptable Daily Intake – taka dzienna dawka spożycia produktu, która przyjmowana przez całe życie nie stanowi ryzyka dla zdrowia)  wynosi 15 miligramów na kilogram masy ciała. Według badań firmy LuxMed przeciętna Polka waży 67,6 kilogramów. Ta sama Polka według norm JEFCA (komitetu ekspertów FAO i WHO) może spożywać 1014 miligramów cukru. Skoro 1 miligram stanowi 0,001 grama to wspomniana statystyczna Polka może spożyć nieco ponad 1 gram cukru dziennie i wówczas ma gwarancję, że nie będzie to stanowiło ryzyka dla jej zdrowia. Nieźle, co?
    stare reklamy cukru
  • Indeks glikemiczny cukru utrzymuje się na poziomie 70. Jest więc wyższy niż w przypadku nutelli, lodów, pizzy czy bagietki. Dlaczego warto o tym pamiętać? Wartość IG określa wzrost poziomu glukozy we krwi po spożyciu danego produktu. Im większe wahania poziomu glukozy, tym bardziej aktywna jest trzustka (a dokładniej komórki beta trzustki, wyspy Langerhansa) w procesie produkcji insuliny. W przypadku produktów o wysokim IG wpływa to negatywnie na dwie ważne kwestie w diecie odchudzającej czy po prostu zdrowym żywieniu: po pierwsze duże wyrzuty insuliny gwałtownie obniżą poziom glukozy we krwi, co wywoła napad głodu, a po drugie wysoki poziom insuliny spowolni procesy spalania tłuszczu. Chyba nie warto 🙂
  • Cukier uzależnia. Zdecydowanie nie będzie Ci łatwo stosować się do norm, o których wspominałam kilka zdań wyżej. Posłużę się wnioskami profesora Barta Hoebel’a działającego na Uniwersytecie w Princeton. Jeden z modeli badawczych wyglądał mniej więcej tak: szczury wprowadzono w nawyk spożywania pokarmu dostarczającego niezbędne składniki odżywcze wzbogaconego o wodę z glukozą. Zwierzęta stopniowo zaczynały jadać większe porcje w krótszym czasie – odkąd tylko dostawały dostęp do pożywienia w obawie przed jego ograniczeniem. Kiedy woda z glukozą była wycofywana z diety szczurów można było zaobserwować u nich syndromy odstawienne – drgawki, nerwowość, splątanie, lęki. Część zwierząt zamiast wody z glukozą zaczęła dostawać inhibitor opioidowy, a syndromy „bycia na głodzie” ustępowały. To i szereg innych faktów pozwoliło wysnuć badaczom wniosek, że istnieje prawdopodobieństwo, że cukier pobudza te same receptory, które biorą udział w procesie powstawania uzależnienia np. od narkotyków. Biorąc pod uwagę poprzednie punkty takie uzależnienie zdecydowanie nie wyjdzie nikomu na dobre. (Oczywiście, badania te nie są niepodważalne, są kontynuowane przez następców zmarłego kilka lat temu profesora, jednak dają do myślenia).
cukier jest zły poznaj jego zamienniki
  • Cukier mocno zakwasza ustrój. Podrażnia śluzówkę żołądka, przez co zwiększa się produkcja kwasu solnego, co drastycznie zwiększa ryzyko powstawania wrzodów. Nasz organizm, by przeciwdziałać zakwaszeniu reguluje między innymi stężenie jonów wapnia we krwi, zwiększając ich wypłukiwanie z kości. Można wysnuć prosty wniosek – cukier sprzyja powstawaniu chorób kości.
  • Cukier jest zły choćby dlatego, że to produkt CHOLERNIE kaloryczny i bogaty w węglowodany proste. 100 g cukru to… co najmniej 99 g węglowodanów prostych. Naprawdę możesz znaleźć ich lepsze źródło, które oprócz kalorii dostarczy niezbędnych minerałów i witamin.

Czy cukier jest zły?

Mam nadzieję, że dałam Wam wystarczająco dowodów na to, że zalecenia lekarzy sprzed kilkudziesięciu lat, które są przedstawione na obrazkach w tekście są już zdecydowanie nieaktualne. Jeśli skutecznie Was zniechęciłam do stosowania cukru, klikajcie tutaj, by poznać jego zdrowsze zamienniki. Temat cukru będzie jeszcze kontynuowany, bo cukier to nie tylko biała, krystaliczna substancja, którą dodajemy do ciast czy herbaty. Ale o tym innym razem 🙂

Dajcie znać czy takie merytoryczne teksty to dla Was coś interesującego, czy raczej nuda, którą scrollujecie i nie macie ochoty na jej zgłębienie – to dla mnie ważne, bo przygotowanie tego tekstu wraz z czytaniem artykułów i innych materiałów źródłowych zajęło mi co najmniej dwa długie popołudnia, kończące się około północy 😉

Źródła:

  1. Kodeks ogólnych standardów spożycia poszczególnych składników spożywczych opracowany przez JEFCA przy współpracy z INS
  2. Artykuł Powiatowej Stacji Sanitarno Epidemiologicznej w Krakowie na temat indeksu glikemicznego
  3. Opis procesu produkcji cukru przez Sudzucker (jednego z głównych producentów cukru w Polsce)
  4. Streszczenie publikacji naukowców z Princeton
  5. „Dietetyka. Żywienie zdrowego i chorego człowieka.” – Helena Ciborowska
  6. Zdjęcie tytułowe – http://odzywianieodkuchni.blogspot.com.es/