Jak często się ważyć i jak się ważyć?

jak czesto się ważyć

Nie ważyć się wcale, ważyć się codziennie (a według niektórych nawet kilka razy dziennie), wagę wyrzucić czy wręcz nosić przy sobie? Krótko zwięźle i na temat: jak często się ważyć i jak się ważyć, by pomiary nie były przekłamane?

Wahania wagi w ciągu doby

  • wahania wagi w ciągu dnia są normalnym, fizjologicznym zjawiskiem; w ciągu doby masa ciała może się zmienić nawet o 2 kg (a u kobiet przed miesiączką nawet o 3 kg, co nadal nie będzie powodem do niepokoju chyba, że w trakcie PMS zjadłaś blachę ciasta i popiłaś dużą colą – wówczas: sorry mała, to nie wina hormonów ;))
  • aktualna masa ciała zależy od poziomu hormonów płciowych (szczególnie zauważalne u kobiet przed miesiączką), stopnia wypełnienia jelit jedzeniem, wody, która nie została jeszcze wykorzystana w procesach metabolicznych czy stopnia wypełnienia pęcherza

Co ile się ważyć?

  • na początku odchudzania co 2 tygodnie
  • po dwóch miesiącach od rozpoczęcia odchudzania co miesiąc

Aktualizacja 17.02.2016 – trafiłam na ciekawy artykuł naukowy (pracę przeglądową), która wykazuje, że regularne cotygodniowe ważenie sprzyja realizacji celów sylwetkowych! Być może moje subiektywne odczucia związane z częstotliwością były błędne – to sugeruje statystyka, a z nią nie chciałabym się kłócić ;).

Kiedy się ważyć?

  • kobiety powinny ważyć się stałego dnia cyklu, w pierwszej połowie cyklu, a najlepiej między zakończeniem miesiączki, a przed owulacją; umówmy się – PMS + odnotowanie dodatkowych kilogramów = mała wielka tragedia. Dlaczego kobiety powinny ważyć się w pierwszej fazie cyklu? Bo za sławetne zatrzymywanie wody w organizmie odpowiada między innymi wysoki poziom progesteronu (hormon oznaczony na powyższym wykresie czarną linią). Zatrzymywanie wody bardzo często równa się zwiększonej wadze, niezależnie od faktycznych postępów sylwetkowych, na które zapracowało się odpowiednią dietą i ćwiczeniami.
  • na czczo
  • po wizycie w toalecie
  • nago lub w lekkich ubraniach (zawsze tych samych)

Jak się ważyć?

9e1b4545-416b-4dea-9c0a-544a74fcbdc7
  • stań dokładnie na środku wagi
  • stopy ułóż równolegle, muszą całe znaleźć się na wadze
  • wyprostuj się
  • wykonaj pomiar co najmniej dwukrotnie – jeśli różnice będą minimalne, to uśrednij wynik;  jeśli różnice między pomiarami będą znaczne (powyżej 500 g) wykonaj trzeci pomiar i wówczas uśrednij

 Jak się ważyć: podsumowanie

Zawsze o tej samej porze dnia, w tych samych ubraniach i w ten sam sposób. Powtarzalność jest kluczowa dla otrzymania rzetelnych pomiarów.

Alternatywą dla ważenia jest mierzenie się za pomocą centymetra krawieckiego. O ile jest to bardziej obiektywny sposób oceny postępów w odchudzaniu, to niekoniecznie jest sposobem bardziej obiektywnym. Nawet przy zachowaniu wszystkich zasad, o których piszę powyżej istnieje ryzyko błędu pomiaru. Wystarczy wzięcie głębszego (niż poprzednim razem) oddechu, zbyt luźne (lub zbyt ciasne) złapanie centymetra i zafałszowany wynik gotowy. Jeśli zależy Wam na maksymalnym obiektywizmie możecie analizować oba parametry: zarówno masę ciała, jak i obwody. Dodatkowym parametrem może być również zawartość tkanki tłuszczowej. Czytaj więcej: Jak zmierzyć zawartość tłuszczu w organizmie bez specjalistycznych przyrządów?

Kilka miesięcy temu narzeczony sprezentował mi  najlepszą na rynku nieprofesjonalną wagę z analizatorem składu ciała, którą chciałabym Wam polecić. Ma 8 elektrod (nie tylko pod stopami, ale też na dłonie), więc przy pomiaru dokonuje na podstawie przepływu prądu po całym ciele, co pozwala na dość dokładne oszacowanie zawartości tkanki tłuszczowej, mięśniowej i zawartości wody w organizmie. Kosztuje 300-400 zł, co jest kwotą wielokrotnie niższą, niż w przypadku profesjonalnego sprzętu (a z kolei tańszych nie opłaca się kupować, bo pomiary z 4 elektrod będą obarczone dużym ryzykiem błędu). Jest to dobry wybór dla osób ceniących sobie wygodę i szybkość dokonywania obserwacji postępów w odchudzaniu.

To teraz porzućmy teorię, a zabierzmy się za praktykę: jak często się ważycie? A może waga poszła w odstawkę na rzecz centymetra krawieckiego?