Jak kupić dobry chleb?

Im częściej jesz dany produkt, tym bardziej świadomie go wybieraj – ma istotny udział w Twojej diecie, więc w istotny sposób przełoży się na zdrowie czy postępy w odchudzaniu.

Chleb to ważne źródło węglowodanów w polskiej diecie, dlatego w ramach kampanii swiezowypieczone.pl przygotowałam krótki poradnik, w którym wyjaśniam jak kupić dobry chleb.

Jak kupić dobry chleb z perspektywy dietetyka

Dobry chleb z perspektywy dietetyka, to pieczywo, które:

  • na liście składników nie ma spulchniaczy, konserwantów, barwników czy innych niepotrzebnych dodatków
  • zawiera dużo błonnika:
    • obniża poziom cholesterolu LDL
    • reguluje poziom glukozy we krwi
    • syci na długo
  • jest kupione w ilości adekwatnej do potrzeb – chleb nie tuczy, ale nadmierne objadanie się chlebem już tak (jak niemal każdym składnikiem diety)

Jak wybrać dobry chleb?

Każda osoba wypiekająca chleb w domu wie, że chleb powstaje z czterech podstawowych składników:

  • mąka – im wyższy Typ, tym bogatsza w błonnik i składniki mineralne mąka
  • zakwas i/lub drożdże
  • woda
  • sól

Można dosmacznić chleb ziarnami, pestkami, nasionami, orzechami, suszonymi owocami, otrębami i innymi składnikami, co do których nie mamy wątpliwości, że pozytywnie wpływają na zdrowie.

Czego nie można powiedzieć o spulchniaczach, cukrze czy innych niepotrzebnych składnikach w chlebie.

Chleb na zakwasie czy na drożdżach?

Więcej korzyści dla zdrowia przyniesie chleb na zakwasie:

  • przyswoisz z niego więcej korzystnych pierwiastków – pieczenie na zakwasie sprawia, że chleb zawiera znacznie mniej kwasu fitynowego. który jest bezpieczny dla zdrowia, ale utrudniania wchłanianie niektórych składników mineralnych np. magnezu, czynku czy żelaza (którego zazwyczaj jest za mało w kobiecej diecie); mniej kwasu fitynowego w chlebie = przyswajasz więcej korzystnych pierwiastków
  • chleb na zakwasie skuteczniej obniża poziom cholesterolu – w chlebie na zakwasie zostaje więcej beta glukanów, za sprawą których obniża się poziom cholesterolu LDL
  • niższy ładunek glikemiczny – chleb na zakwasie skutkuje niższym skokiem glikemii i niższym skokiem insuliny w porównaniu do chleba pełnoziarnistego wypiekanego na drożdżach – to szczególnie ważne dla osób z insulinoopornością lub innymi zaburzeniami glikemii oraz dla „wiecznie nienasyconych” 😉 chleb na zakwasie syci na dłużej

… ale to nie czyni chleba na drożdżach niezdrowym – jedynie mniej wartościowym, niż chleb na zakwasie.

Który chleb lepszy: na zakwasie czy na drożdżach?

Podsumowanie: zdrowszy jest chleb na zakwasie – przynosi więcej korzyści dla zdrowia. Chleb na drożdżach również jest zdrowym produktem – korzyści jest mniej, ale to nie czyni go niezdrowym.

Wybierając chleb bierz pod uwagę całokształt listy składników.

Niepotrzebne składniki w chlebie

Słyszałeś kiedyś, że warto dyskwalifikować produkty, które na liście składników mają „dziwnie brzmiące nazwy”? Na pewno nie zawsze! Mógłbyś odrzucić chleb zawierający kwas askorbinowy. Tylko czy na pewno musimy się bać witaminy C? 🙂

Jeśli nie jesteś pewien czym jest jakiś składnik, sprawdź to w Internecie lub zeskanuj kod produktu aplikacją ‚Czytamy etykiety’, która analizuje i ocenia jakościowy skład produktu.

Witamina C to jeden z nielicznych pozytywnych przykładów. Pamiętaj, że zgodnie z obowiązującym prawem w procesie powstawania pieczywa nie mogą być wykorzystywane żadne barwniki, aromaty, substancje słodzące ani wzmacniacze smaku.

Kolejność i ilość składników ma znaczenie

Producent pieczywa ma obowiązek umieścić na etykiecie listę składników w kolejności od składnika, którego jest najwięcej do takiego, którego jest najmniej.

Im krótsza lista składników na etykiecie tym większa szansa, że produkt bazuje wyłącznie na naturalnych składnikach.

A co jeśli chleb nie ma etykiety?

Jeśli przy stoisku piekarniczym nie ma listy składników poszczególnych wyrobów, poproś o nią. Właściciel sklepu ma obowiązek udostępnić Ci listę składników produktu oferowanego w sklepie.

Nie zawsze zrobi to ochoczo, ale najczęściej zdanie: „czy to znaczy, że w składach Państwa produktów jest coś, czego być nie powinno?” sprawia, że katalog składów w magiczny sposób pojawia się w Twojej ręce w ciągu kilku minut.

Czy pieczywo mrożone może być zdrowe?

Pieczywo powstające w nowoczesnej technologii – pieczywo zapieczone i zamrożone – może być tak samo zdrowe lub tak samo niezdrowe, jak pieczywo powstające rzemieślniczo.

Czy pieczywo mrożone może być zdrowe? Tak, o ile ma dobry skład.

Takie pieczywo jest wypiekane w około 80%. Następnie zostaje wystudzone i zamrożone. Proces mrożenia nie wymaga wykorzystania podejrzanych produktów – to jedena z najstarszych, w pełni naturalna metoda konserwacji, która nie pozbawia chleba jego zalet i wartości odżywczych.

Zamrożony chleb trafia do sklepu, na miejscu jest dopiekany, a klient kupuje chrupiący i świeży chleb.

Jak kupić dobry chleb „na oko”?

Najlepiej rzucić tym okiem na etykietę ;). Za budzący zaufanie, lekko brązowy kolor chleba może odpowiadać słód, a nie mąka z wysokiego przemiału.