Jak pić więcej wody?

jak pić więcej wody

Pewnie też kojarzycie telewizyjne czy radiowe, w których to średnio utalentowana Pani śpiewa o tym, jak to jedna tableteczka nawodni Cię lepiej niż cokolwiek innego. Nie kojarzycie? Zazdroszczę. Krótkie słowo wstępu mamy za sobą, a po dzisiejszym tekście zamiast biec do apteki po kolejną tableteczkę będziecie wiedzieć jak pić więcej wody. Jak to z #newsfitami bywa – krótko zwięźle i na temat.

Ile wody pić?

jak pić więcej wody

  • dla leniwych – jeśli nie chcesz obciążać głowy kolejnymi obliczeniami i nie jesteś gotowy na drastyczne zmiany nawyków, zacznij od wdrożenia w życie zasady 8×8 – 8 razy dziennie wypijaj 8 uncji wody (w przybliżeniu jest to standardowa szklanka). Można też przełożyć to na standardową butelkę wody mineralnej – do wieczora musi być wyzerowana!
  • dla geeków – aplikacja hydro, szczegółowo opisywana niżej przez Łukasza
  • dla bardziej wtajemniczonych – przeliczanie ilości dziennej sumy kaloryczności posiłków na mililitry dostarczonej wody. Należy pamiętać, że nie chodzi tutaj o czystą wodę – uwzględnia się również tą, którą pobieramy z pokarmów i która powstaje z procesów metabolicznych (nie dostarłam do badań potwierdzających tę tezę, ale większość podręczników mówi tutaj o 1 litrze). Można też stosować przelicznik naszej wagi – ilość kilogramów x 30 ml.
  • Podkreślam, że zapotrzebowanie na wodę będzie zmieniać się również w zależności od płci (kobiety potrzebują jej więcej), trybu życia (osoby aktywne powinny pomyśleć o dodatkowym 0,5 litra płynów najlepiej w postaci izotoników), stanu zdrowia (człowiek chory ma większe zapotrzebowanie na wodę)., ilości dziennego spożycia błonnika (im więcej błonnika, tym więcej wody)

    Jeśli uda Ci się pić 1,5 litra czystej wody dziennie przy średnio aktywnym trybie życia- to już będzie sukces.

  • Trzeba pamiętać, że istnieje możliwość przewodnienia. Tak – istnieją zbyt duże dawki wody. W niektórych sytuacjach mogą okazać się nawet śmiertelne, bynajmniej nie z powodu pęknięcia żołądka. Zagrożenie wiąże się z zaburzeniem równowagi elektrolitowej w organizmie – dojdzie do przewodnienia hipotonicznego. Już tłumaczę :). W warunkach fizjologicznych organizm utrzymuje homeostazę – równowagę ustroju, zasadniczo związaną ze stanem płynów wewnątrzkomórkowych i zewnątrzkomórkowych. W tej kwestii odnosi się do stężeń obu płynów – muszą być relatywnie równe, żeby nie zachodziły zjawiska dyfundowania składników mineralnych z płynu o wyższym stężeniu, do płynu o stężeniu niższym. Kiedy pijemy zbyt duże ilości wody dochodzi do przewodnienia hipotonicznego – płyn zewnątrzkomórkowy ma zdecydowanie niższe stężenie niż wewnątrzkomórkowy, więc organizm dążąc do wyrównania stężeń wysyła elektrolity z wnętrza komórek, do płynu zewnątrzkomórkowego a woda napływa do nich, powodując ich obrzęki. Znaczna hiponatremia (związana z wyrzucaniem sodu do płynów zewnątrzkomórkowych) może spowodować obrzęk, który może dotyczyć również komórek mózgu.*

Jak pić więcej wody – wersja dla tradycjonalistów

Załóżmy, że pierwszym celem będzie picie dziennie 1,5 l czystej wody – spożycie jednej średniej butelki wody. Żeby nie doprowadzać do sytuacji, w której o 20:00 zdajecie sobie sprawę, że macie do wypicia 2/3 butelki można zastosować bardzo łatwe rozwiązanie.

jak pić więcej wody

Przy użyciu markera nanieś odpowiednie linie na butelkę – każdy kolejny etap oznacza deadline do wypicia określonej porcji wody. Najlepiej pić małe porcje, a z większą częstotliwością.

*Źródło: A. Szczeklik, „Choroby wewnętrzne”