Najlepsza dieta – dieta DASH

Łatwa w zastosowaniu, odżywcza, bezpieczna o satysfakcjonującym efekcie krótko i długofalowym oraz działająca profilaktycznie na cukrzycę i choroby serca. Mrzonka? Nie, to dieta DASH – wybrana na początku 2015 roku najlepszą dietą na świecie. Siedziało nad tym 25 mądrych głów – lekarzy, dietetyków, specjalistów od zdrowego stylu życia. Każdą z ocenianych 35 diet punktowali zgodnie z obranym kluczem. Najlepszą dietą okazała się dieta DASH, a kiedy przeczytałam o niej ucząc się chorób wewnętrznych (co będę miała okazję robić jeszcze wiele razy), stwierdziłam, że Wy też powinniście dowiedzieć się dlaczego DASH to najlepsza dieta.

Dieta DASH – efekty

Dieta DASH została stworzona jako zbiór zaleceń żywieniowych dla osób z nadciśnieniem i sposób na obniżenie ciśnienia tętniczego. Zespół specjalistów oceniających najpopularniejsze diety stwierdził, że dieta DASH to nie tylko dieta na obniżenie ciśnienia tętniczego, ale służy również profilaktyce cukrzycy, a jej zasady mogą stanowić bazę racjonalnego odżywiania. Zupełnie przypadkiem, okazało się, że to również najskuteczniejsza dieta odchudzająca. Eksperci oceniający diety podkreślali, że jest to dieta genialna w swojej prostocie.

Badania pokazują, że dieta DASH realnie zmniejsza ryzyko zawału serca, wystąpienia choroby wieńcowej, obniża poziom LDL, podnosi poziom HDL, a przede wszystkim obniża ciśnienie tętnicze (w przypadku osób z nadciśnieniem o 11,5 mmHg, a u zdrowych osób o 7 mmHg).

Źródła:

Dieta DASH – założenia

piramida zywienia w diecie dash
http://www.weightlossplans.org/

Produkty dozwolone: zboża, produkty pełnoziarniste (Chleb wybierajcie zgodnie z zaleceniami w tekście Jak wybrać najlepszy chleb), nabiał (mleko i jego niskotłuszczowe przetwory ? kefiry, jogurty, sery), orzechy, warzywa (dużo szpinaku i strączków, czerwonej fasoli, pomidorów), owoce, ryby, białe mięso + spożycie co najmniej 1,5 l wody dziennie.

Produkty, których należy unikać: gotowe słodycze i fast foody (ze względu na zawartość tłuszczów trans), maksymalnie 6 gramów soli (pół łyżeczki dziennie) – jeśli chcecie, mogę przygotować oddzielny wpis na temat soli, która jest nazywana białą śmiercią równie często, co kokaina; ograniczamy również alkohol, papierosy, czerwone mięso, mieszanki przypraw. Uogólniając: wszystkie produkty wysoko przetworzone).

Przykładowy jadłospis diety DASH

dieta dash przykładowy jadłospis

Jadłospis zgodny z zaleceniami diety DASH na jeden dzień ze strony dashdieta.eu

Chcesz poznać moje propozycje jadłospisów do pobrania?

5-dniowe 1600/1900 kcal

Tygodniowa dieta 1500 kalorii do pobrania:

Śniadanie

  • miska owsianki z rodzynkami lub z suszonymi owocami,
  • jeden tost (z pieczywa pełnoziarnistego) plus łyżeczka dżemu,
  • pomarańcza bądź grejpfrut,
  • filiżanka zielonej herbaty.

Drugie śniadanie

  • kromka chleba pełnoziarnistego, cienko posmarowana masłem,
  • dwa plasterki chudej wędliny,
  • cztery plastry pomidora,
  • szklanka świeżo wyciśniętego soku z pomarańczy.

Obiad

  • dwie łyżki makaronu pełnoziarnistego,
  • zupa z pomidorów (lub z brokułów),
  • ryba pieczona w folii z dodatkiem warzyw,
  • 100 g brokułów lub fasolki szparagowej gotowanej na parze,
  • szklanka soku z warzyw.

Podwieczorek

  • koktajl przygotowany z maślanki, jednego banana z łyżką orzechów bądź siemienia lnianego.

Kolacja

  • 100 g chudego twarożku z dodatkiem pomidora i szczypiorku,
  • dwie kromki ciemnego chleba razowego,
  • filiżanka zielonej herbaty.

A co ja sądzę o diecie DASH?

Przede wszystkim ranking potwierdza to, co staram się przekazywać na swoim blogu od 1,5 roku. Najlepsze są rozwiązania najprostsze. Dieta Paleo nie wylądowała na ostatnim miejscu rankingu razem z dietą Dukana tylko dlatego, że mają (długofalowo) zły wpływ na stan zdrowia. To diety cholernie wymagające. A tylko dieta o realnych założeniach, prostych do wprowadzenia w życie ma szansę stać się dietą na całe życie. A w zasadzie można powiedzieć – stylem życia. Nie powinny więc dziwić efekty w odchudzaniu, jakie można osiągnąć stosując dietę DASH. Może nie są tak spektakularne jak – 5kg w dziesięć dni na Dukanie, ale z pewnością będą cieszyć dłużej. Jeśli i tak całe życie borykasz się z efektem jojo i co wiosnę decydujesz się na rozpoczęcie kolejnej Tym Razem Naprawdę Skutecznej diety, to kilka miesięcy nie powinno zrobić Ci różnicy.  Jeśli nie masz problemów z wahaniami wagi, to korzyści w postaci zmniejszenia ryzyka zachorowania na choroby serca. Czemu to takie ważne? W krajach europejskich choroby układu krwionośnego są najczęstszą przyczyną zgonów. Nie wypadki samochodowe, nie nowotwory, nie piloci samolotów z dziwnymi pomysłami. Choroby układu krwionośnego, z których większości możemy zapobiec właśnie zdrowym odżywianiem. Dieta DASH może być świetną inspiracją do wprowadzenia zmian w dotychczasowym jadłospisie i tego właśnie Wam życzę.

Jestem ciekawa Waszej opinii/pierwszego wrażenia co do tej „ponoć” najlepszej diety na świecie. Poobgadujmy ją w komentarzach.