Jaki chleb: wieloziarnisty czy pełnoziarnisty?

Jaki chleb jest, każdy widzi. DIIIIIING! A właśnie, że nie. Który wybrać: wieloziarnisty czy pełnoziarnisty? Jak rozpoznać dobry chleb? Niestety nie wystarczy myśl przewodnia najbardziej znanej piosenki Ryszarda Rynkowskiego o sympatii do brązu. Brązowy nie znaczy zdrowy. Zbyt dużo osób może zarabiać zbyt duże pieniędzy na naszej ignorancji i niewiedzy, by na sklepowych półkach panowała jasność w tej kwestii.

Obiecuję, że będzie szybko, łatwo i przyjemnie. Można by powiedzieć bułka z masłem, ale główni bohaterowie wpisu mogliby się poczuć urażeni. Nie mówcie im, ale te same zasady można zastosować również do bułek jak i każdego innego pieczywa. Pielęgnujmy typowe dla mężczyzn przerośnięte ego i wracajmy do rozmów o chlebach.

Czym się różni chleb wieloziarnisty i pełnoziarnisty?

Chleb pełnoziarnisty powstaje (surprise!) z całych ziaren. Mielone na mąkę są całe ziarna wraz z bielmem, kiełkiem i łuską (ziarno+otoczka). Chleb wypiekany z takiej mąki zawiera dużo błonnika, witamin z grupy B, cynku i magnezu. A czym się różni chleb razowy od pełnoziarnistego? Rodzajem mąki, z której są upieczone: razowy z mąki typu 2000 (2% składników mineralnych), a pełnoziarnisty z mąki typu 3000 (3% składników mineralnych).

Chleb wieloziarnisty NIE powstaje z mąki pełnoziarnistej. Może, ale nie musi i lukę tę ochoczo wykorzystują producenci żywności. To po prostu chleb upieczony z wielu rodzajów mąki. Często jest posypany ziarnami. W hojnych wersjach ziarna znajdziemy również wewnątrz chleba. Znajdziemy go pod różnymi nazwami: wieloziarnisty, słonecznikowy. Dodawane mogą być też sezam, siemię lniane, płatki owsiane czy mak. Wszystko wygląda zdrowo i zachęcająco, ale w praktyce często okazuje się, że większość bochenka stanowi mąka pszenna.

Żeby mieć pewność jaki chleb kupujemy, powinniśmy czytać etykietę. Szukamy informacji na temat użytej mąki. Jeśli na pierwszym miejscu występuje mąka pszenna to nawet najpiękniejszy brązowy kolor nie uratuje tego produktu. Pamiętajcie, że aby upiec chleb w domu potrzebujemy wody, zakwasu (lub drożdży i cukru), soli i mąki – nie ufajcie chlebom o wielu pozycjach w składzie! Chleby na zakwasie można uznać za zdrowsze niż na drożdżach ze względu na ich pozytywny wpływ na florę bakteryjną jelit, działanie przeciw zaparciom czy właściwości hamujące rozwój niektórych bakterii chorobotwórczych.

Który chleb wybrać: wieloziarnisty czy pełnoziarnisty?

 Wieloziarnisty czy pełnoziarnisty – najczęściej mają podobną kaloryczność. Jednak zdecydowanie lepiej wybierać chleb pełnoziarnisty ze względu na większą zawartość błonnika i mikroelementów. Porównując chleb pełnoziarnisty i wieloziarnisty (zakładając, że w wieloziarnistym są duże domieszki mąki pszennej) zobaczymy też, że chleb pełnoziarnisty ma niższy indeks glikemiczny niż chleb pszenny (czy mieszany).

wieloziarnisty czy pełnoziarnisty?
www.ilewazy.pl

Trzeba jednak pamiętać, że dobry PR ciemnego pieczywa stwarza przed nami ryzyko wpadnięcia w pułapkę. Myślimy sobie „skoro chleb pełnoziarnisty jest taki zdrowy to mogę jeść go bez ograniczeń”. Mimo wszystkich super właściwości, chleb pełnoziarnisty nadal pozostaje (jak każde pieczywo) produktem wysokokalorycznym. Mimo, że w 100 g zawiera około 250 kalorii to trzeba pamiętać o to ile chleba wchodzi na tę gramaturę. Dwie kromeczki (takie, jak na zdjęciu powyżej) to już 200 kalorii. Nie dajcie się zwariować z liczeniem, ale też pamiętajcie, że rzeczy powszechnie uznanych za zdrowe nie można jeść bez ograniczeń. W przypadku chleba pełnoziarnistego nie chodzi tylko o kaloryczność, ale drastycznie zwiększona podaż błonnika (szczególnie bez picia odpowiednich ilości wody: sprawdź ile wody trzeba pić i jak nauczyć się picia jej w większych ilościach) może prowadzić do zaparć i innych problemów z układem pokarmowym.

Jak kupić dobry chleb pełnoziarnisty?

  • im cięższy chleb, tym zdrowszy – przypomnijcie sobie ile waży pieczywo tostowe, a ile np. pumpernikiel (w takich samych objętościach)
  • im wyższy typ mąki, z którego upieczono chleb, tym więcej zawiera błonnika i składników odżywczych
  • im brzydszy kolor, tym lepiej – prawdziwy ciemny chleb ma kolor szaro-brązowy, natomiast chleb pszenny barwiony karmelem czy innymi barwnikami spożywczymi będzie miał bardziej czekoladowy odcień. Nie kierujcie się jednak kolorem jako głównym wyznacznikiem, bo kto wie na jak wprawionego w oszukiwaniu piekarza traficie
  • należy sprawdzać etykiety – w składzie pieczywa pełnoziarnistego nie może występować mąka pszenna

Który kupowaliście do tej pory? Byliście świadomi różnic między wieloziarnistym a pełnoziarnistym? Żegnam się z Wami chlebem i solą! 🙂