Wróć
10.05.2023

Zakwasy – czym są, jak uniknąć, jak zwalczyć

Dietetyka
--
fizjologia, zakwasy

Ałć! Każdy zna to uczucie, kiedy pokonanie kolejnego stopnia jest jak walka o przetrwanie a śmiech potrafi sprawić ból. Za te przestępstwa odpowiada wszystkim znana nam banda – ZAKWASY!

Czym tak naprawdę są zakwasy i jak powstają

Zakwasy, czyli tak naprawdę opóźniona bolesność mięśni to reakcja organizmu na intensywny trening, bądź trening po długiej przerwie. Jak powstają te wstręciuchy utrudniające nam wytrwanie w treningowych postanowieniach? Istnieje na ten temat kilka teorii. Można spośród nich wyszczególnić dwie – pierwsza zakłada, że za ból odpowiada kwas mlekowy powstający przez niedobór tlenu, natomiast druga mówi, że zakwasy to nic innego jak skumulowane mikrourazy mięśni.

Podstawowa wiedza z zakresu biochemii sugeruje mi odrzucenie pierwszej tezę ze względu na to, że kwas mlekowy zbyt szybko zostanie wciągnięty do procesu glukoneogenezy (i najzwyczajniej w świecie zużyty), by mógł wywołać bolesność. Fakt, że zakwaszenie środowiska może hamować uwalnianie wapnia, co (w dużym skrócie) utrudni wytwarzanie energii, ale – znowu – jest to efekt krótkotrwały.

Z kolei teoria o mikrourazach przemawia do mnie bardziej, bo zdaję sobie sprawę z możliwości występowania lokalnych stanów zapalnych. W trakcie regeneracji organizmu podnosi się poziom m.in. cytokin prozapalnych, które stymulują produkcję prostaglandyn – a te są powszechnie uważane za przyczyny powstawania bólu. Tak w dużym skrócie ma się sprawa z zakwasami i mechanizmem ich powstawania.

Faktem jest, że w tym zakresie stale są prowadzone badania i żadne ze znanych mi nie dały jednoznacznych wyników, których nie można by podważyć.

Czy zakwasów można uniknąć?

zakwasy

Jak najbardziej 🙂 Jeśli jeszcze nie jest za późno zastosuj się do kilku prostych rad:

• minimum 5-cio minutowa rozgrzewka, ćwiczenia aerobowe, bez dodatkowego obciążenia (np. rozgrzewka z Mel B lub rozgrzewka kardio)
  • w dzień treningu spożyć cytrynę – nieważne czy w czystej postaci, czy z wodą
  • dobrać intensywność treningu do swoich możliwości – nie forsfować mięśni po długiej przerwie, ani nie przesadzać z obciążeniem – w treningu nie można robić niczego na skróty
  • rozciąganie po treningu – punkt obowiązkowy! Ryzyko powstania zakwasów będzie wówczas zminimalizowane
  • trenuj regularnie! ustal plan treningowy z podziałem na partie mięśni, na których będziesz skupiać się danego dnia – powtarzaj cyklicznie tak, by mięśnie miały czas na regenerację

Czy zakwasy są szkodliwe?

Zakwasy po intensywnym wysiłku fizycznym są zwykle nieprzyjemne, ale na pewno nie są szkodliwe. To normalna reakcja organizmu na nowe wyzwanie. Objawy, takie jak ból i sztywność mięśni, mogą być traktowane jako szkodliwe, w takim sensie, że utrudniają nam swobodne poruszanie się, ale powinny ustępować w ciągu kilku dni. Regularny trening i odpowiednia rozgrzewka pomagają zmniejszyć ryzyko zakwasów w przyszłości. Nie ma powodu do niepokoju! 🙂 Ważne jest by dać ciału czas na regenerację, a intensywność treningu zwiększać stopniowo.

A co jeśli już mam zakwasy? Najlepsze sposobny na zakwasy

Jest kilka sposobów na to, żeby zakwasy stały się mniej bolesne i uciążliwe:

• długa, gorąca kąpiel z solą apteczną
  • na zakwasy pomoże też sauna
  • prysznic z użyciem naprzemiennie gorącej i chłodnej wody
  • na szczególnie obolałe miejsce można stosować maści przeciwzapalne (niesteroidowych)
  • nasmarowanie obolałych miejsc… octem – metoda babcina, nieprzyjemna, ale skutecznie znosi ból, który wywołują zakwasy

Czy ćwiczyć z zakwasami?

Trudno odpowiedzieć jednoznacznie na to pytanie. Niektórzy twierdzą, że zakwasy świadczą o tym, że trening był na tyle intensywny, że będzie widać jego efekty. Oczywiście nie zostało to w żaden sposób potwierdzone, a jest wręcz obalane – zakwasy sprawiają, że mięśnie stają się mniej elastyczne przez co są jeszcze bardziej podatne na kontuzje. W mojej opinii można ćwiczyć z zakwasami, ale ze zmniejszoną intensywnością treningu i angażowaniem innych grup mięśni niż angażowane w poprzednim treningu! Jestem też przekonana, że jeśli zakwasy są bardzo intensywne to ćwiczenia nie mają sensu z tej prostej przyczyny, że przestaną być przyjemne, mogą być bolesne i najzwyczajniej w świecie zdemotywować do dalszego treningu. Więc wszystko z umiarem 🙂

Dzisiejszy post sponsorują dwa intensywne treningi z Mel B w dniu wczorajszym,
Pozdrawiam

Autor wpisu

Monika Ciesielska

Dietetyk, samozwańczy doktor Lifestyle - pisze lekko o sprawach wagi ciężkiej. Promuje zdrowe podejście do zdrowego stylu życia i pozytywne odchudzanie oparte na skutecznych, udowodnionych naukowo metodach. Lubi czekoladę i hamburgery, ale udało jej się schudnąć - Tobie też ułatwi zadanie.