Jak zadbać o siebie dziś, by mieć z tego realne korzyści ? od zaraz i w przyszłości

Zdrowe odżywianie i aktywność ? jak to możliwe, że sprowadzamy je do poziomu narzędzia poprawiającego kwestie estetyczne, skoro są tak ważne dla jakości życia dziś i w przyszłości? Dziś zajmiemy się mniej popularnym ujęciem tematu. Przedstawię skuteczne strategie poprawiania jakości życia, które przyniosą długofalowe rezultaty.

Być może rewolucyjna metoda spalania tkanki tłuszczowej w tempie 3 kilogramy na 3 dni wydawałaby Ci się bardziej interesująca. Jeśli tak, możesz traktować porady zawarte we wpisie jako sposób na skuteczne odchudzanie ? choć będzie tylko skutkiem ubocznym prowadzeniem działań, to ich efekty zostaną z Tobą na długo.

Czym tak naprawdę jest zdrowa dieta?

Zdrowa dieta nie polega na eliminowaniu z jadłospisu kolejnych składników pokarmowych i robieniu zakupów w sklepach BioUltraFitLight. To wybieranie mniejszego zła na co dzień, bazowanie na lokalnych, sezonowych produktach i spożywanie posiłków do uczucia sytości zamiast przejedzenia.

Zamiast martwić się mnogością przeciwstawnych zaleceń żywieniowych, zacznij od drobnych kroków, które możesz wykonać, by choć trochę poprawić swój aktualny sposób odżywiania:

  • Pij 2 litry wody dziennie
  • Spożywaj posiłki regularnie (nieważne ile, ważne by w zbliżonych odstępach)
  • Stopniowo zwiększaj ilość warzyw w jadłospisie
  • Dodaj do listy zakupów wysokiej jakości oleje roślinne, które będziesz spożywać na surowo (np. jako dodatek do sałatek, past na kanapki czy koktajli)
  • Jeśli żywisz się na mieście, stawiaj na produkty o jak najmniejszym stopniu przetworzenia
  • Przygotuj listę zdrowych posiłków, które Ci smakują i postaraj się, by częściej pojawiały się w Twojej diecie

Czy trzeba uprawiać sport, by prowadzić zdrowy styl życia?

dr lifestyle slcackline

Aktywność fizyczna, to nie tylko sport uprawiany na wyczynowym poziomie. Możesz nie mieć ochoty na trening, możesz być zbyt zmęczony lub po prostu? Masz prawo nie lubić ćwiczyć! Jednak jeśli chcesz pozostać zdrowy, pozostań w ruchu. Nie musisz od razu startować w zawodach, martwić się strategią żywienia około treningowego ani porównywać swoich wyników do rezultatów znajomych.

Ruszaj się. Tak jak lubisz i możesz, na przykład:

  • Tańcz
  • Spaceruj
  • Spędzaj aktywnie weekendy: park trampolin, lodowisko, ścianka wspinaczkowa, wyjście do klubu
  • Przebywać na świeżym powietrzu
  • Jeździć na rolkach lub hulajnodze
  • Dojeżdżać do pracy rowerem
  • Aktywnie sprzątaj ? serio! Energiczne sprzątanie może być formą treningu
  • Baw się z psem i wydłuż spacerowe trasy (a jeśli nie planujesz powiększenia rodziny o psa, znajdź schronisko w swojej okolicy i wyprowadzaj jego podopiecznych)

Nie musisz zaczynać zmiany stylu życia od zakupu kolorowych legginsów, profesjonalnych butów do biegania i zegarka monitorującego aktywność. Po prostu się ruszaj!

Zachowaj umiar

lampka wina a zdrowie

Regularne spożywanie alkoholu utrudnia prowadzenie zdrowego stylu życia nie tylko poprzez bezpośredni wpływ etanolu na układ nerwowy czy wątrobę, ale także przez wpływ na samokontrolę. Pod wpływem alkoholu łatwiej o dokonywanie nieodpowiedzialnych wyborów żywieniowych, a skutki picia odczuwalne na drugi dzień z pewnością nie zachęcają do aktywności fizycznej. Tylko umiar może nas uratować!

Siadłeś? Powstań

Siedzenie przez 30% doby to (bardzo niechlubny) znak naszych czasów. Siedzimy ? często na byle czym i byle jak ? w pracy po to, by po powrocie do domu znów usiąść. Siedzenie bezpośrednio przyczynia się do postępujących zaburzeń układu ruchu ? zarówno na poziomie mięśniowym, jak i kostnym. Dodatkowe negatywne skutki dotyczą układu krążenia.

Warto robić z pozoru nieskuteczne, małe przerwy w trakcie siedzenia. Nawet kilka minut spaceru, wejścia po schodach na wyższe piętro, przejście się do ekspresu czy toalety może usprawnić krążenie i zminimalizować negatywne skutki siedzącego stylu życia. Jeśli w pracy spędzasz na siedzeniu całe dnie, zadbaj o rozciąganie i wzmacnianie mięśni (świetnie sprawdzi się do tego pilates lub joga).

Relaks ? dla ciała i ducha

Mamy tendencję do martwienia się rzeczami, które mogą się nigdy nie wydarzyć ? a nawet jeśli miałyby zostać urzeczywistnione, to nie zawsze będziemy mieć na to wpływ. Martwimy się o pracę, o związek, o dzieci, o bliskich, o awans, o stan konta i o zdrowie ? jednocześnie psując je wiecznym zamartwianiem się. Kolejnym elementem błędnego koła jest bagatelizowanie potrzeby odpoczynku i regeneracji, do której niezbędny jest np. sen (w utopijnym wydaniu 8 h snu każdej nocy).

Im bardziej będziesz wypoczęty i zrelaksowany, tym więcej będziesz mieć siły na praktykowanie zdrowych nawyków.

Czy trzeba brać suplementy?

suplementy herbaya

Nie. Suplementy diety, to zgodnie z definicją środki spożywcze, które mają uzupełniać codzienną dietę. Jeśli w Twojej diecie występuje dużo czarnej porzeczki, aronii, czerwonej papryki, brukselki, kiwi, białej kapusty i cytryny, to nie musisz przyjmować witaminy C.

Ponadto, jeśli Twoja dieta jest urozmaicona zapewne nie potrzebujesz preparatów multiwitaminowych. Nie brakuje Ci wszystkich występujących w nich składników mineralnych i witamin, ponieważ pozyskujesz je wraz z pożywieniem. Zawsze sprawdzaj skład suplementu diety i upewnij się, że występujące w nim substancje naprawdę są Ci potrzebne.

Jeśli suplementować to:

  • Takie składniki, których brakuje w diecie ? np. kwasy omega 3 EPA i DHA ze względu na ograniczony dostęp do wysokiej jakości, tłustych ryb morskich
  • Witaminy i składniki mineralne, na których niedobór jesteś narażony ? w Polsce najlepszym przykładem jest witamina D3, której niedobór może dotyczyć nawet 80% populacji polskiej
  • Składniki, których przyswajalność jest ograniczona (np. lepiej przyswajalne są ekstrakty z roślin, niż rośliny suszone i sproszkowane) lub nie mamy dostępu do ich wiarygodnych źródeł
  • Suplementy pochodzące z zaufanych źródeł ? wprowadzenie suplementu na rynek przebiega w systemie zbliżonym, do wprowadzenia na rynek chleba (nie ma tu licznych obostrzeń, które występują przy produkcji leków)

W związku z ostatnim punktem wzięłam pod lupę markę Herbaya, której producentem jest Herbapol Lublin. W suplementach Herbaya w całej serii dostępne są:

  • sterole roślinne ? w przypadku stosowania co najmniej 800 mg steroli roślinnych dziennie wspomagają utrzymanie prawidłowego poziomu cholesterolu; w naturze znajdziesz je na przykład w wysokiej jakości olejach roślinnych, nasionach, ziarnach i pestkach, warzywach strączkowych
  • morwa biała ? wspomaga prawidłowy metabolizm węglowodanów w organizmie o czym niejednokrotnie wpsominałam na blogu
  • czosnek ? najbardziej popularny i najłatwiej dostępny w Polsce ze wszystkich wymienionych składników; polecam zjadanie dużych ilości czosnku na co dzień w trosce o układ immunologiczny (uwaga: osoby z wrażliwym żołądkiem mogą odczuć negatywne skutki zwiększenia ilości czosnku w diecie, jest ciężkostrawny ? z kolei osobom z wrażliwym nosem daję cynk, że suplement jest bezzapachowy 😉 )
  • echinacea, która przyczynia się do utrzymania właściwej odporności (w Polsce niedostępna, naturalnie występuje w Ameryce Północnej)
  • ginko biloba, czyli miłorząb japoński, to roślina, która pomaga utrzymać dobrą pamięć i słuch
  • głóg, który wspomaga prawidłową prace układu krążenia
  • karczoch ? w Polsce obok czosnku najłatwiej dostępny w postaci rośliny? jego obecność w diecie wspomaga trawienie
  • ostroprest plamisty ? dobry dla wątroby, a skoro dla wątroby, to i dla naturalnych procesów detoksyfikacji organizmu
  • palma sabalowa, czyli pełna egzotyka, która może wspomagać utrzymanie prawidłowego funkcjonowania prostaty
  • senes ? wspomaga prawidłową pracę jelit

Dlaczego zdecydowałam się sprawdzić, a następnie polecić na blogu akurat suplementy diety Herbaya?Nie są to preparaty multiwitaminowe: każdy suplement zawiera wyciąg z konkretnej rośliny, a zawartość substancji jest jasno określona na opakowaniu. Dodatkową zaletą jest świadome podejście do momentu dokonywania zbiorów i dbałość o pozyskiwanie dobrych surowców wyjściowych. Produkty są odpowiednie dla osób z nietolerancją laktozy, alergią na białka mleka, celiaków czy wegan (nie zawierają w składzie żadnych składników odzwierzęcych, ani glutenu).

Regularne badania profilaktyczne

Regularne badania profilaktyczne są nieodłącznym elementem zdrowego stylu życia. Tylko dzięki powtarzaniu podstawowych badań jesteś w stanie ocenić formę Twojego organizmu, zanim zacznie dziać się naprawdę źle ? na tyle źle, że organizm wyśle klarowne sygnały. Powiedzenie ?lepiej zapobiegać niż leczyć? nie jest ani trochę przereklamowane. Wczesne wykrycie choroby zwiększa szanse na jej wyleczenie.

Czerpanie z natury

dr lifestyle pokrzywa zdrowie

Istnieje wiele skutecznych substancji roślinnych, których skuteczność jest potwierdzona od tysięcy lat, a które możesz znaleźć? We własnym ogródku. Jednym z moich ulubionych, polskich superfoods jest pokrzywa.

Podsumowanie

Ścigamy się w pomysłach na najlepsze strategie zdrowego stylu życia. Szukamy inspiracji w medycynie chińskiej, odwołujemy się do wyników zachodnich badań naukowych, testujemy coraz to nowsze (i często: coraz dziwniejsze) pomysły, które mają przyczynić się do poprawy jakości życia. Robimy to zapominając, że najbardziej szkodliwe są dla nas nadmiar i lenistwo.

Otyłość nie jest jedynie cechą estetyczną. Jest realnym zagrożeniem dla zdrowia i jakości życia, bezpośrednio zwiększa ryzyko wystąpienia chorób cywilizacyjnych takich jak na przykład cukrzyca, nadciśnienie, miażdżyca.

Dobra wiadomość jest taka, że niezależnie od tego, ile lat spędziłeś na kanapie podjadając chipsy do serialu, możesz zacząć wprowadzanie drobnych zmian od zaraz. Zamiast planować rewolucję, zmierz siły na zamiary. Zacznij od drobnych kroków, które skierują Cię ku poprawie stylu życia. To proces, który może zająć bardzo dużo czasu ? co na szczęście nie ma większego znaczenia w kontekście całego życia. Jeśli zaczniesz dziś, możesz realnie poprawić jakość życia. Teraz i w przyszłości.

Partner wpisu

Partnerem wpisu jest producent suplementów diety Herbaya, które nie zawierają glutenu, laktozy ani innych składników odzwierzęcych. 

Zostaw komentarz

  1. Ada

    Kiedyś na lekcji jogi mój nauczyciel porównał ciało do samochodu, do maszyny, która jest dla nas najważniejsza, bo nie przesiądziemy się nigdy na inną i to w jakim stanie będziemy ją utrzymać, zdecyduje jak daleko będziemy nią jechać. Jedzenie to paliwo. Jeśli będziemy na jego jakości oszczędzać, na dłuższą metę silnik ulegnie uszkodzeniu. Układ chłodniczy to nasz relaks, żeby dobrze funkcjonowal i chronił silnik, musimy czasem zrobić pauze i odpocząć. A kierowca to nasza moralność, jeżeli jest lekkomyślny i jedzie po wertepach, to zniszczy auto po drodze. Podał jeszcze wiele innych porównań, których już nie pamiętam. Zrobiło to na mnie duże wrażenie, bo uświadomiłam sobie, jak wiele osób troszczy się o swoje własne auto bardziej niż o swoje ciało…
    Chętnie używam tego porównania u swoich pacjentów, zwłaszcza mężczyzn, mam nadzieję, że chociaż niektórzy zastanowią się chwilę 🙂

    1. Monika Ciesielska

      Rewelacyjne porównanie. I można pójść z tą metaforą dużo, dużo dalej: np. da się jechać na oparach (dieta głodówkowa), ale bardzo ograniczoną ilość kilometrów.

  2. Malwa

    Senes to środek przeczyszczający, który jest bardzo silny i szkodliwy. !! On z pewnością NIE WSPOMAGA prawidłowej pracy jelit, ale ją UTRUDNIA i ROZLENIWIA jelita.