Co stosuję zamiast kawy, której tak bardzo nie lubię

guarana zamiast kawy

Gorzka. Cierpka. O nieprzyjemnym zapachu. Sypana, rozpuszczalna, zbożowa, cappucino, latte, frappe – nie ma na mnie mocnych. Kawy nie lubię i już! Nie kusi mnie nawet z dużą porcją bitej śmietany i lodów. Niestety – mimo prowadzenia aktywnego trybu życia bogatego w sen i odpowiednią dietę, zdarza mi się zatęsknić za efektem pobudzenia jaki gwarantuje kawa. Nie byłabym sobą, gdybym odpuściła. Po dogłębnej analizie rynku już wiem, co mogę stosować zamiast kawy. Guarana w proszku bije kawę na głowę! Nie tylko jeśli chodzi o efekt pobudzenia.

Guarana w proszku zamiast kawy

guarana zamiast kawy

Od ludów tubylczych Amazonii po wysokorozwinięty zachód guarana dała się poznać jako skuteczny zamiennik kawy. Ziarna guarany zawierają 4-8% kofeiny co może stanowić dawkę nawet czterokrotnie większą niż kofeina z tej samej objętości ziaren kawowca. Ponadto kofeina z guarany jest wolniej wchłaniana w przewodzie pokarmowym, więc stosując ją zamiast kawy zyskujemy wydłużony efekt pobudzenia (trwający około 6  h – czyli 2 h dłużej niż w przypadku kawy). Ponadto znosi zmęczenie fizyczne i psychiczne, zwiększa umiejętność koncentracji i zapamiętywania – dla uczących się jak znalazł. No dobrze, ustaliliśmy już, że guarana sprawdza się zamiast kawy. A jak rzecz się ma z dietą?

Guarana w diecie i treningu

  • dzięki obecności teofiliny i teobrominy rozszerzają się naczynia krwionośne oraz oskrzela – zwiększa się dotlenienie oraz wydajność organizmu
  • jest naturalnym termogenikiem – podwyższając temperaturę ciała zwiększają metabolizm i hamują uczucie głodu
  • stosując guaranę jako suplement diety warto łączyć ją z innymi ziołami – wówczas efekt wspomagający odchudzanie jest wzmocniony. Warto łączyć guaranę z zieloną herbatą.
  • zwiększa perystaltykę jelit i aktywuje pracę przewodu pokarmowego – przyspiesza przemianę materii (tą samą, o której krążą już legendy pod kryptonimem… SZYBKA)

Guarana dawkowanie

guarana przepisy

Należy przyjmować 1-2 łyżeczki guarany w proszku – zależnie od zawartości kofeiny. Guarana w proszku ma sypką konsystencję, jest trudna do rozpuszczenia. Można ją spożywać bezpośrednio, jako dodatek do kanapek, jogurtu naturalnego, płatków – postać dowolna, ponieważ w trakcie obróbki termicznej nie traci swoich właściwości. Dziś rano, idąc na łatwiznę, dodałam łyżeczkę guarany w proszku do musli. Opracowałam jednak dużo przyjemniejszy sposób przyjmowania guarany.

Guarana przepisy

guarana przepisy

Poniżej proponuję prosty przepis na guaranowy koktajl na bazie bananów. Jest to idealna przekąska przed treningiem albo opcja na początek dnia, zamiast kawy. Banany jako bazę wybrałam nieprzypadkowo –  spożycie banana przed treningiem oszczędza i chroni glikogen skumulowany w wątrobie i mięśniach, dzięki czemu jego poziom jest odpowiedni aż do końca treningu. Ponadto banan uzupełnia poziom potasu i magnezu, czyli elektrolitów, które tracimy wraz z potem. Dzięki zbilansowanej gospodarce elektrolitowej będziemy mniej narażeni na skurcze mięśni:)

Składniki na jedną porcję (około  300 ml) : 2 łyżeczki guarany w proszku, 1 dojrzały banan (lub dwa małe), 250 ml mleka 0,5%

Przygotowanie: wszystkie składniki zmiksować na jednolitą masę, opcjonalnie dodać kostki lodu

Składniki odżywcze: Energia: 300 kcal, Białko: 11g, Tłuszcz: 2g, Węglowodany: 40g

Na zdrowie 🙂