Czy nadal warto pojechać do Chorwacji? Fotorelacja, nasze wrażenia

chorwacja pasjaca

Wakacje w Chorwacji cieszą się w Polsce złą opinią. Oczywiście głównie wśród osób, które w Chorwacji nie były.

Że za dużo „poloczkow” (co w ustach drugiego Polaka brzmi dla mnie żenująco i świadczy źle o tym, kto używa tegoż określenia), że plaże wąskie i kamieniste, że otwartego morza nie uraczysz, że każdy tam był, że w Egipcie cieplej, że ludzie jeżdżą, bo taniocha, a tak w ogóle to Grażyna po cholerę kupujesz piwo jak przywiozłem z polszy trzy zgrzewki Leszka!!!

Może to i dobrze. Dzięki osobom z podobnym podejściem, w Chorwacji nadal można trafić na miejsca, w których turystów jest niewielu, bądź nie ma ich wcale.

Odwiedzenie Chorwacji było na liście moich marzeń już od dzieciństwa (z rodzicami sporo podróżowaliśmy, ale po Polsce). Zobaczyłam zdjęcia wodospadu Krka i zamarzyłam, że kiedyś pod nim przepłynę. Na realizację marzenia musiałam długo poczekać, bo pierwszy raz w Chorwacji byłam dopiero w 2013 roku. Zatrzymaliśmy się w Bibinje, ale zwiedziliśmy również cudną wyspę Pag, Zadar, Park Narodowy Krka i Park Narodowy Jezior Plitwkickich.

Zobacz wpisy związane z poprzednim wyjazdem:

Śmiesznie patrzeć na zdjęcia i teksty sprzed trzech lat. Sama przez chwilę zaczęłam się zastanawiać, jakim cudem ten blog stał się popularny ;).

Za pierwszym razem Chorwacja zrobiła na mnie ogromne wrażenie – zróżnicowanie terenu, bogactwo kulturowe i przyrodnicze, cudowne krajobrazy, czyste morze, przyjemna pogoda. Ale wtedy nie miałam za sobą wielu zagranicznych wyjazdów (moje doświadczenie ograniczało się wówczas do Kenii, Egiptu i Paryża w jeden dzień), więc można było zrzucić zachwyt na poczet odmienności Chorwacji od Polski czy po prostu ekscytację wyjazdu w nowe miejsce.

Ale przez ostatnie trzy lata częstotliwość wyjazdów się nasiliła, a na moim podróżniczym koncie pojawiło się więcej konkurencyjnych destynacji. Chorwacja ma jednak w sobie to coś, co sprawia, że zachwyciłam się i tym razem. Ba! Już chodzi mi po głowie powrót na południe kraju.

Chorwacja – nasza kwatera w Kastel Novi

wakacje w chorwacji kastel novi plaza

wakacje w chorwacji w kastel novi

Spędzając wakacje w Chorwacji po trzech latach, zachwyciłam się nią tak samo, jak za pierwszym razem. Zatrzymaliśmy się w uroczym miasteczku Kastel Novi, położonym 7 km od Trogiru  i 20 km od Splitu. Plaża (jak na chorwackie warunki) długa, wystarczająco duża, by pomieścić wszystkich turystów. Woda ciepła i przejrzysta. Krętych uliczek wśród domów z piaskowca z kolorowymi okiennicami – pod dostatkiem.

wakacje w chorwacji kastel novi

Kilka barów, restauracji (jeśli chcecie się nie tylko smacznie najeść, ale i objeść, polecam Konoba Intrada, a jeśli macie ochotę na ogromne sałatki i pyszną pizzę na cienkim cieście – Labinezza)  nad brzegiem morza, przyjemna atmosfera sprzyjająca odpoczynkowi. Brak tłoku, cisza, piękny widok na Split. To wszystko sprawiło, że poleciłabym Kastel Novi w roli bazy wypadowej w Chorwacji. Naszą kwaterę również polecam.

chorwacja kwatera w kastel novi

Po raz kolejny najlepszą ofertę znalazłam na Airbnb . Koszt 6 noclegów dla 4 osób to około 1850 zł. Mieliśmy do dyspozycji dwupokojowe mieszkanie z aneksem kuchennym i ogromnym tarasem. W mieszkaniu była klimatyzacja, a wszystkie meble i sprzęty były nowe. Wszyscy goście mogli również korzystać z ogrodu, grilla, rozstawionych foteli i ławeczek. Jedynym minusem oferty był słaby dostęp do Internetu (działał, ale bardzo, bardzo wolno przez większość dnia – zdjęcia do wpisów musiałam ładować nocami).

Jeśli zdecydujecie się na rezerwację tej lub innych ofert, to za założenie konta w serwisie z mojego linka polecającego, dostaniecie około 100 zł zniżki (która naliczy się automatycznie przy dokonywaniu rezerwacji powyżej 300 zł). Zniżka dotyczy wszystkich ofert, nie tylko tych na wakacje w Chorwacji. Skorzystało z niej już 150 czytelników bloga, fajnie, że są takie programy, w których mogę Wam polecać usługi znane i lubiane przeze mnie od lat. Teraz warunki się zmieniły i Wy dostajecie 100 zł, a polecający 50 zł, ale to na tyle fajny i godzien zaufania serwis, że polecałam go nawet zanim poznałam program partnerski.

-> kliknij po 100 zł zniżki na noclegi przy rezerwacji powyżej 300 zł(bez żadnych haczyków) <-

Split, Trogir

wakacje w chorwacji zwiedzanie splitu

Naszą ambicją nie było zajrzenie do każdego muzeum, kościoła czy Innego Miejsca Do Którego Wypadałoby Zajrzeć, ale było nią zaglądanie w każdą z wąskich uliczek. A tych, jak się pewnie domyślacie, było pod dostatkiem.

wieza w splicie

split stare miasto

split widok z wiezy

Odradzam wejście na wieżę w Splicie każdemu, kto ma (lub podejrzewa się) o lęk wysokości,a  szczególnie lęk przed otwartą przestrzenią. Dla mnie wątła barierka na wysokości bioder i kilkanaście metrów niczym niezabezpieczonej „klatki schodowej” były wystarczającym argumentem, by nie zobaczyć widoku z najwyższego poziomu ;).

wakacje w chorwacji spacer trogir

trogir

chorwacja waskie uliczki trogir

drlifestyle-20160815-018

drlifestyle-20160815-019

wakacje w chorwacji trogir

Trogir to bardzo sympatyczne miasteczko. Piękna starówka, palmy, duży port, twierdze, urocze kawiarnie, pyszne lody. Piękne plaże też można znaleźć – szczególnie, jeśli weźmie się pod uwagę wyspę Ciovo, do której można dojechać mostem z Trogiru.

trogir port wycieczki morskie

Podczas pobytu w Trogirze wykupiliśmy wycieczkę morską po trzech zatokach i błękitnej lagunie. Polecam spędzenia dnia w ten sposób, można się zrelaksować, nacieszyć widokami, czystą i ciepłą wodą. Cena za całodniową wycieczkę z obiadem, napojami i alkoholem – 180 kun/os.

wakacje w chorwacji

Przeczytaj również wpis, w którym odpowiadam na pytanie dlaczego pojechałam na wakacje w Chorwacji z rodzicami :).

drlifestyle-20160817-074

Marta ogląda lagunę, a ja oglądam Martę – syndrom starszej siostry nie pozwala mi skupić się na niczym innym, niż tym szałapucie, który najlepiej bawi się tam, gdzie najgłębiej, najdalej od statku i wzroku rodziców 😉. To był bardzo wymagający trening (cierpliwości szczególnie)!

chorwacja snorkeling

chorwacja trogir wycieczka morska

drlifestyle-20160817-066

Zdecydowanie warto zobaczyć Split i Trogir, chociaż Split i ilość turystów mogą przytłoczyć. Wcale nie podobała nam się plaża w Splicie, to tak jakby Mielno postawić przy Jastrzębiej Górze.

Dubrownik – czy warto jechać tak daleko?

droga do dubrownika

Droga do Dubrownika

Do Dubrownika mieliśmy około 300 km drogi, ale zdecydowaliśmy, że to miasto jest warte spędzania kilku godzin w samochodzie. Po lekturze blogów podróżniczych i grup na Facebooku, zdecydowaliśmy się na wyjazd wcześnie rano (by uniknąć korków, szczególnie na przejściu granicznym). Z Kastel Novi startowaliśmy o 5:30, a o 9:00 byliśmy już w Dubrowniku. Samochód zostawiliśmy na podziemnym parkingu przy ulicy Baltazara Bogišića. Opłata za parking to 40 kun za godzinę (2016, sierpień). Pamiętajcie, że ze względu na kilkunastokilometrowy przejazd przez Bośnię i Hercegowinę niezbędne jest posiadanie zielonej karty i aktualnych paszportów.

drlifestyle-20160816-027

dubrownik główna ulica

dubrownik miasto

drlifestyle-20160816-030

Wczesny wyjazd z okolic Splitu do Dubrownika okazał się świetną decyzją. Gdy my schodziliśmy z murów przed południem, skwar był już trudny do zniesienia, a kolejka do zakupu biletów przerażająco długa.

dubrownik mury zwiedzanie kolejka

Kolejka po zakup biletów na mury Dubrownika około 11:30

Widzieliśmy jak turyści idą po murach gęsiego, jeden za drugim, bez możliwości przyjrzenia się interesującym miejscom o robieniu zdjęć nie wspominając. Zdecydowanie warto wstać wcześnie rano, by dojechać do Dubrownika nie później, niż na 9:00.

drlifestyle-20160816-031

Buty są aktualnie w promocji -30%, można je kupić na Zalando. Są również dostępne w kolorze bladoróżowym.

dubrownik widok z murow

dubrownik port

dubrownik waskie uliczki

dubrownik

wakacje w chorwacji dubrownik

Kolejnym argumentem przemawiającym na korzyść wycieczki do Dubrownika (szczególnie porannej) jest możliwość spędzenia popołudnia na najbardziej wyjątkowej plaży, jaką było mi dane widzieć w Chorwacji. To wyjątkowe miejsce bardzo podobało się każdemu z naszej czwórki, choć pewnie każde z nas doceniło w nim coś innego. Mowa o…

Konavoskie Stijene i plaży Pasjaca

wakacje w chorwacji plaża pasjaca

Tu znajdziesz wskazówki dojazdu choć najlepiej sprawdzi się ustawienie punktu „Pasjaca” w Google Maps. Od siebie mogę dodać jedną wskazówkę: jeśli wydaje Ci się, że dotarłeś na miejsce i nie powinieneś już jechać dalej, to znak, że właśnie znalazłeś się na ostatnim odcinku drogi dojazdowej do klifów Konavoskie Stijene i plaży Pasjaca. Droga jest wąska i w kiepskim stanie, ale da się nią bezpiecznie dotrzeć do (bezpłatnego) parkingu.

drlifestyle-20160816-055

dubrownik plaża pasjaca

wakacje w chorwacji konavoske stijene

Spacerując wąską ścieżką położoną na klifach nie mamy pojęcia, że to, co najlepsze, dopiero przed nami. Po kilkuminutowym spacerze naszym oczom ukazuje się wąska plaża, położona nad klifem (miejscami wydrążona w klifie). Woda jest czystsza, niż czysta i jak mawia moja chrześnica – bardziej lazurowa, niż czysty lazur. Są klify, są skałki, jest zielono, niebo idealnie niebieskie, woda przejrzysta. Po zejściu do plaży okazuje się, że oprócz wyjątkowego koloru i przejrzystości woda charakteryzuje się również wyższą temperaturą i mniejszym stopniem zasolenia. Jest to cudowne miejsce i warto przywieźć ze sobą ręczniki, leżaki, maski, ale też parasol, bo ciężko tam o cień.

wakacje w chorwacji plaza pasjaca popovici

plaza pasjaca konavoske stijene

wakacje w chorwacji plaża pasjaca

wakacje w chorwacji plaza pasjaca

plaża pasjaca chorwacja

plaza pasjaca

Zadowolone z przyjazdu w to miejsce będą rodziny z dziećmi (kilka metrów od brzegu nadal jest dość płytko), pary (które mogą dopłynąć na prywatną skałkę ;)), dzieciaki (w wodzie pływają bajeczne rybki) i chyba wszyscy, którzy chcą zobaczyć naprawdę magiczne miejsce. Nie spodziewałam się takich widoków w Chorwacji. Plaża Pasjaca w miejscowości Popovići to cudowne miejsce, w które z chęcią wrócę. Może przy okazji wyjazdu do Czarnogóry lub Albanii?

drlifestyle-20160816-051

Można skrócić kąpiel i plażowanie, by zachód słońca oglądać już ze szczytu sv. Jure. Taki był nasz wstępny zamysł, ale droga okazała się zbyt długa i wymagająca, byśmy mogli go zrealizować w komfortowy sposób. Weźcie pod uwagę, że droga na szczyt sv. Jure w okolicach Makarskiej jest bardzo trudna i wymaga od kierowcy 100% koncentracji. Po przebyciu ponad 500 km drogi (okolice Splitu -> Dubrownik -> Popovići -> Makarska sw. Jure) i całym dniu w pełnym słońcu, to może być trudne dla jednej osoby. Mierzcie siły na zamiary.

Powrót z Chorwacji – jak ominąć korki

Z uśmiechem przyglądaliśmy się kolejnym rewelacjom o kilkunasto, a nawet kilkudziesięciogodzinnych powrotach z Chorwacji do Polski. Przecież nasz poprzedni powrót przebiegł bezproblemowo! Czego nie można powiedzieć o tegorocznej trasie. Korki na autostradzie między Zagrzebiem a Słowenią w zasadzie się nie kończyły. To był najtrudniejszy odcinek trasy i zdecydowanie wybralibyśmy ponownie trasę bez autostrad (z Zagrzebia kierować się na Ptuj w Słowenii i stamtąd na Graz). W ten sposób można zaoszczędzić czas i pieniądze na słoweńską winietę.

Z kolei do Chorwacji jechaliśmy przez Wiedeń. Przeczytaj relację z Wiednia. Zrobiliśmy sobie jednodniowy przystanek na zwiedzanie, nocowaliśmy tam i około 4:00 wyruszyliśmy w drogę do Chorwacji. To rozwiązanie się sprawdziło, ominęliśmy wszelkie korki.

Czy warto spędzić wakacje w Chorwacji?

drlifestyle-20160816-044

Mam nadzieję, że udało mi się odpowiedzieć na to pytanie zdjęciami. Chorwacja jest przepięknym krajem, w którym coś dla siebie znajdą fani przyrody, morza, gór, ale też historii czy architektury. Jednocześnie Chorwacja jest krajem niedocenianym w Polsce, bo przecież to tak blisko, bo tanio, bo każdy był – takie nic, żadna egzotyka. Sam podejmij decyzję na czym Ci zależy i czego oczekujesz od wyjazdu na wakacje. Ja serdecznie polecam wakacje w Chorwacji, to z pewnością nie był mój ostatni pobyt w tym kraju.

Z pewnością wśród moich Czytelników będzie wiele osób, które wakacje w Chorwacji mają już za sobą, dlatego zapytam: co najbardziej podobało się Tobie w tym kraju?